Shutterstock

Analyse Vlees & Eiwit

Overstroming Brazilië raakt ook vleesketen

13 Mei 2024 - Matthijs Bremer

De Braziliaanse deelstaat Rio Grande do Sul kampt de laatste twee weken met Forse overstromingen. Niet alleen op de tarwemarkt zijn de effecten daarvan zichtbaar, maar ook voor de Braziliaanse vleessector zijn de effecten van fors. Met name problemen met de bevoorrading zorgen voor verstoringen. Al zal de vleessector waarschijnlijk vooral last hebben van de verstoring van de voermarkt.  

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De deelstaat is vooral een belangrijke speler in kippen- en varkensvlees. Maar liefst 11% van alle Braziliaanse kippen en 19,8% van de Braziliaanse varkens worden in het gebied gehouden. 23,1% van al het varkensvlees dat Brazilië exporteert, wordt in het de deelstaat geproduceerd. In het derde kwartaal van 2023 werden 2,37 miljoen varkens en 182,6 miljoen kippen geslacht.  

In totaal kregen twaalf kippen- en vijf varkensslachterijen met toeleveringsproblemen te maken. Door de problemen met de bevoorrading zijn de activiteiten van maar liefst tien slachterijen zelfs volledig stilgelegd, zo bracht de Braziliaanse belangenvereniging voor de vleessector (ABPA) woensdag 8 mei naar buiten. De verwachting is dat vier kippen- en vier varkensverwerkingsbedrijven voorlopig gesloten blijven. De overige faciliteiten starten de productie langzaam maar zeker weer op, zo liet de ABPA woensdag 8 mei weten.

Voer bereik zijn bestemming niet
Daarnaast is er op grote schaal vee verdronken, zo melden lokale media, al zijn precieze cijfers hierover nog niet bekend. Met name logistieke problemen raken de vleessector hard. Maar liefst 68 snelwegen zijn door wateroverlast ontoegankelijk. Daarnaast zijn verschillende rivieren buiten hun oevers getreden, waardoor belangrijke aanvoerroutes richting de zeehavens op het moment buiten bedrijf zijn. Ook de aanvoer via rails is door de zware regenval niet mogelijk.

Deze enorme bedrijven liggen vaak afgelegen en worden door kleine voertuigen via kleine zandwegen bevoorraad. Met name dit type wegen zijn door de regen niet toegankelijk. Nu al wordt het advies gegeven om voer op rantsoen te stellen. Zelfs als vroegtijdig slachten niet nodig blijkt, zorgt dit voor zwakkere groei. Op grote schaal raakt dit vrijwel zeker de productievolumes. De ABPA heeft een crisis afgekondigd, zo is bij Reuters te lezen. Om uithongering te voorkomen verdelen bedrijven in de sector waaronder JBS, SA, BRF SA hun voeding onderling. Dit neemt niet weg dat hele bedrijven met 500 tot 5.000 zeugen door de problemen met de infrastructuur zonder voeding komen te zitten.

Voerproblemen
Overigens reiken de problemen verder dan alleen de Braziliaanse vleesproductie. Naast een grote rundvleesproducent is Brazilië ook een grote exporteur van soja voor veevoer en de getroffen provincie is de een na grootste producent van peulvruchten. Door verstoorde aanvoerroutes van de havens moeten vrachtwagen die soja transporteren 400 kilometer rijdem om de Rio Grande haven te bereiken. Vanuit de haven werd in 2023 bijvoorbeeld 10,4 miljoen ton soja en 3,6 miljoen ton sojameel geëxporteerd. Volgens lokale media wordt geschat dat zo'n 2,5 miljoen tot 5 miljoen ton sojabonen verloren zijn gegaan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden