Maddie Red / Shutterstock.com

Analyse Vlees & Eiwit

Oatly gelooft niet meer in snelle groei en bezuinigt

21 Februari 2024 - Matthijs Bremer

Het prominente havermelkmerk Oatly heeft in 2023 forse verliezen gedraaid, zo blijkt uit het jaarverslag van 2023.  Over 2023 boekte het bedrijf een verlies van $405 miljoen. Met name in het vierde kwartaal leverde het bedrijf een zwakke prestatie. In die periode boekte het bedrijf een verlies van ongeveer $299 miljoen.  

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De forse omvang van het verlies is voor een groot deel terug te leiden op de beslissing om de uitbreiding van productiefaciliteiten in de Verenigde Staten en Europa stop te zetten, zo schrijft het bedrijf in een toelichting. De beslissing volgde na de onverwachts zwakke resultaten van 2022 en 2023. Omdat het bedrijf grootste verwachtingen had van het post-Covid tijdperk hield Oatly er een agressieve investeringsstrategie op na. In de praktijk blijkt de groei tegen te vallen en kwam het bedrijf tot de conclusie dat het een versnelling terug moest schakelen. Ook veel beursanalisten betichten het bedrijf minder snelle groei toe. 

Lagere kosten
Hoewel de afschrijving nu fors is, moet de beslissing het bedrijf helpen om sneller winstgevend te worden. Al verwacht het bedrijf nog geen groene cijfers voor 2024. Het bedrijf heeft voor dit jaar een bruto verlies van tussen de $35 miljoen en $60 miljoen voor ogen.

Al helpt het besluit wel gelijk om de structurele kosten te drukken. De personeelskosten daalden met $9,8 miljoen en op externe consultancy werd voor $9 miljoen bezuinigd. Het reclamebudget nam met $3,7 miljoen af en de distributiekosten daalden met $1,6 miljoen. Ook op onderzoek besloot het bedrijf te bezuinigen. De kosten voor research en development nam in het vierde kwartaal af met $1,7 miljoen tot $5,3 miljoen. Het bedrijf trapt dus in diverse gelederen op de rem. 

Omzet groeit nog wel
Wel groeide de omzet van het bedrijf in 2023 met 8,5% tot $783 miljoen. Het belangrijkste blijven de markten dicht bij huis. De omzet in het EMEA-gebied steeg met 15,4% tot ruim $402 miljoen. De verkoopvolumes namen met 4,9% toe. Het gros van die extra omzet behaalde het bedrijf naar eigen zeggen in de foodservice. In het vierde kwartaal steeg de omzet met slechts 11,8%. Daarbij lijken hogere prijzen een rol te hebben gespeeld, aangezien volumes met slechts 0,5% stegen.  

Ook op de Amerikaanse markten was er spraken van groei. De omzet steeg met 11,9% tot ruim $250 miljoen en de verkoopvolumes namen met 2,9% toe. Dit is geen slechte prestatie, gezien de krimpende markt voor melkvervangers in de Verenigde Staten. De omvang van de gehele Amerikaanse markt van plantaardige melk nam met 8,2% af. In het vierde kwartaal verliep de groei een stuk minder hard. In totaal bedroeg de stijging 2,4%. Daar staat wel een forse stijging van de verkoopvolumes van 9,2% tegenover. Oatly heeft op de Amerikaanse markten in andere woorden marge voor marktaandeel verruild.

Aziatische markt krimpt
Ondertussen neemt de omzet op de Aziatische markt juist af. Over het hele jaar leverde Oatly 14,3% aan omzet in, terwijl volumes met 1,9% daalden. In het vierde kwartaal waren de prestaties nog zwakker. De omzet nam met maar liefst 18% af en volumes daalden met 3,3%. Het is langer bekend dat Oatly moeite heeft om de Aziatische markt te veroveren. In juli stelde het bedrijf de verwachtingen voor de Aziatische markt al naar beneden bij, vanwege zwakke prestaties op de Chinese markt. Daarom besloot het bedrijf in de Aziatische een stap terug te zetten en te focussen op de foodservice.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden