Albert Heijn

Analyse Vlees & Eiwit

Ter Beke viert jubileum met 'radicale koerswijziging'

14 Maart 2023 - Matthijs Bremer

Het beroemde Belgische vleeswarenfabrikant Ter Beke viert zijn 75 jarig jubileum op een wel heel bijzondere manier. Vorige week maakte het Belgische bedrijf namelijk bekend onder de naam Whats Cooking? verder te gaan. Met de naamsverandering lijkt het bedrijf duidelijk te willen maken dat zijn oude focus op vlees minder dominant is dan voorheen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de structuur van het bedrijf verandert er weinig. Enkel de naam van een van de twee business units veranderde het in het kader van de diversificatie. Nieuw is dat de unit vleeswaren tegenwoordig als business unit 'hartig beleg' door het leven gaat. Daarmee onderstreept het bedrijf dat vlees niet langer de enige focus is. Plantaardige eiwitten krijgen een gelijke rol in het assortiment. Daarmee volgt het bedrijf de trend van vleesbedrijven die zich hervormen tot foodbedrijven.

Focus op plantaardig lang in de maak
Het bedrijf presenteert de nieuwe strategie als een revolutionaire stap, maar in de praktijk hint het bedrijf al sinds 2021 op een verbreding richting plantaardige producten. Zo nam het bedrijf in augustus 2022 een minderheidsbelang in een Gentse startup die plantaardige dumplings verkoopt. Al eerder toonde het bedrijf interesse in een plantaardige productlijn. Eind 2021 kondigde de vleeswarenproducent al aan de Nederlandse tak van het Mexicaanse Sigma over te nemen. Sigma beheert onder andere de merken Imperial en Stegeman. Daarmee kreeg het merk verschillende sterke merken op het gebied van vlees in handen.

Daarnaast noemt CEO Piet Sanders van Whats Cooking? de aanschaf van verschillende plantaardige merken die onder Imperial en Stegeman vallen als belangrijk motivatie voor de overname. De overname is overigens nog altijd niet afgerond. In de zomer van 2022 besloot de Belgische financiële waakhond BMA om de overnamepoging te onderzoeken en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte bezwaar. Met de overname zou het Belgische bedrijf namelijk een zeer groot deel van de Nederlandse en Belgische markt in handen krijgen. Whats Cooking? wacht nog altijd op het oordeel van de financiële waakhond.

Naast vergroening ook financieel motief
Met de sterkere focus op plantaardig wil Whats Cooking? vooral de ecologische footprint verkleinen, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Zo moet de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 50% omlaag en wil het bedrijf in datzelfde jaar 30% minder water verbruiken. Minimaal 15% van de verkochte producten moet daarnaast van plantaardige origine zijn. Om deze doelen te bereiken investeert het bedrijf de komende jaren €150 miljoen in deze nieuwe koers. Overigens wordt met dit geld zeker niet alleen in plantaardige producten geïnvesteerd. Het bedrijf heeft alle emissies van de hele keten in kaart gebracht en is van plan om op elk niveau in de duurzaamheid van hun vleesketens te investeren.

Wie het jaarverslag erbij pakt, ziet dat de inzet op diversificatie nog een doel dient. In het jaarverslag van 2022 wordt benoemd dat de nieuwe strategie ertoe dient om de duurzame groei ook in de toekomst vast te houden. Het bedrijf maakte in 2022 een omzet van €781 miljoen. Dit is zo'n 12% meer dan het jaar ervoor, maar toch loopt de winst van het bedrijf terug, van ruim €7,3 miljoen naar iets meer dan €4,5 miljoen.

Het bedrijf wijt het zwakkere resultaat aan inflatie. Vreemd is dit niet, want vlees was in 2022 een van de sterkste aanjagers van de inflatie op voedsel. Zo steeg de prijs van kippenvlees in 2022 ruim boven de 40%. Naast grondstoffen werden ook energie en verpakken een stuk duurder. Daardoor stegen deze kosten samen van €415 miljoen in 2021 naar €495 miljoen in 2022. Net als andere bedrijven die vlees verwerken, bleek Whats Cooking? kwetsbaar voor de stijgende grondstofprijzen. Met de diversifiëring kan het bedrijf het risico daarop inperken.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden