Shutterstock

Achtergrond Bier

Blikbier schudt negatief imago van zich af

6 Augustus 2021 - Jeannet Pennings

Op International Beer Day, elke eerste vrijdag van augustus, wordt (de smaak van) bier gevierd. Over de hele wereld brengen bierliefhebbers een toost uit. Grote kans dat dat niet alleen met glazen en flesjes gebeurt, want bier in blik is een ware trend aan het worden. Ook in de horeca.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bierkenners schetsten het eerder al als een van de trends dit jaar: bier in blik. Jarenlang had het een negatief imago. Blikbier werd geassocieerd met goedkoop, minder smakelijk en straatconsumptie. Zelfs in het Nationaal Bieronderzoek van 2020 scoorde blik nog ondermaats. Daaruit bleek dat ruim de helft van de consumenten (56%) bier uit een flesje beter vindt smaken dan bier uit blik. Slechts 8% van de bierdrinkers drinkt zijn of haar bier het liefst uit blik.

Geen zonlicht en zuurstof
Maar de bierindustrie rekent langzaam af met de vooroordelen. Steeds vaker wordt bier verkocht in blikjes, in plaats van flesjes. Dat geldt niet alleen voor 'gewone' pils, maar ook voor speciaalbier. Blik heeft namelijk een aantal grote voordelen. De belangrijkste eigenschap is dat er met een blikje geen zonlicht bij de inhoud komt. Bier veroudert daardoor minder snel en zou beter blijven smaken. Ook zijn blikjes - in tegenstelling tot flesjes met een dop - volledig zuurstofdicht. Door zuurstof gaat bier oxideren wat de smaak aantast. Wat dat betreft is het op z'n minst opvallend dat de meeste bierdrinkers een flesje prevaleren vanwege de smaak.

Blikbier heeft nog meer voordelen. Zo is blik minder kwetsbaar dan glas. Ook is blik minder zwaar en makkelijker te stapelen, en daardoor praktischer en duurzamer qua logistiek. Daarnaast is bier in blik sneller gekoeld en je kunt een (groot) blik bier gemakkelijk delen. Ook voor bierproducenten zijn blikjes interessante verpakkingen. Ze bieden net iets meer mogelijkheden voor een artistieke vormgeving en als daar handig gebruik van wordt gemaakt, dan misstaan de blikjes ook niet op tafel in een restaurant of bar.

Blik volledig recyclebaar
Tot slot zijn blikjes ook een relatief duurzame oplossing, omdat ze goed recyclebaar zijn. Daar komt bij dat per 31 december 2022 er in Nederland statiegeld op blikjes wordt ingevoerd. Een tarief van €0,15 per stuk moet ervoor zorgen dat blikjes minder vaak in het milieu terecht komen en vaker gerecycled worden. Op dit moment bestaat nog ruim 5% van het zwerfaval uit blikjes.

"Wij hopen dat de invoering van statiegeld op blik een effectieve manier is om de laatste 5% van blik retour te krijgen", zegt Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers. Het vertrouwen daarin is groot: consumenten zijn het immers gewend om een lege krat in te leveren of hun lege flessen naar de glasbak te brengen en maar liefst 95% van de blikken komt nu al terug via afvalscheiding en nascheiding. De organisatie is samen met andere producenten en ketenpartners bezig om een efficiënt statiegeldsysteem voor blik te ontwikkelen.

Blikbier raakt ingeburgerd
Een steeds grotere groep bierliefhebbers kent inmiddels de genoemde voordelen van bier in blik. Daarmee raakt het langzaam ingeburgerd. De Nederlanders zijn daarin iets verder dan de Belgen, maar ook daar raakt blikbier steeds meer gewoon. Een toenemend aantal brouwers biedt hun (speciaal)bier uitsluitend in blik aan. In het Belgische De Blikfabrik wordt een meerderheid van de bieren in blik geserveerd en op het Mout Bierfestival Enschede wordt een blikbierenbar opgetuigd. Kortom, de bierindustrie houdt de blik gericht op blik.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden