Shutterstock Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Inside Outdoor Food Trends

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

29 Juli 2021

Kruiden en specerijen zijn voor steeds meer consumenten een waardevolle toevoeging aan de maaltijd. Of het nou gaat om kaneel in de yoghurt of peper op de biefstuk, we passen allemaal wel kruiden toe in onze gerechten. Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen om meer zelf te koken en dus nam ook de verkoop van (verse) kruiden en specerijen toe. Of het een trend is die aanhoudt, is afwachten. Voor Natural Spices is al wel duidelijk dat kruidenmixen de toekomst zijn. "Het is de ideale manier om smaak en gemak te combineren."

Uiteten gaan, het was lastig afgelopen jaar. Door de coronapandemie waren we aan huis gebonden. Veel consumenten zagen het als een uitgelezen kans om te experimenteren in de keuken. Dat is ook terug te zien in de verkoopcijfers van specerijen en (verse) kruiden. Onderzoekbureau IRI schatte eerder al in dat de omzetgroei in de supermarkten over het afgelopen jaar uitkomt op bijna €9 miljard. Peterselie werd het meest gekocht, gevolgd door basilicum. De supermarktketens spelen op de trend in met speciale schappen en koelingen, maar ook buiten de retail wordt de groei gezien.

Zo ook bij Natural Spices uit Mijdrecht. "We bestaan zelf al 85 jaar en hadden tot vorig jaar de focus op business-to-business. Gedurende de coronapandemie hebben we een consumentenlijn opgezet en gelanceerd. Die lijn loopt nu één jaar en bestaat uit kruidenmixen, basics (enkelvoudige kruiden en specerijen) en sauzen. Hoewel we het effect van de coronacrisis niet kunnen cijferen, merken we wel dat de lijn een groot succes is. Nu al", vertelt Abbey Visser, marketing- en communicatiemedewerker bij Natural Spices.

Smaak en gemak combineren
Volgens Visser zijn met name de kruidenmixen in trek onder consumenten. "We spelen daarmee in op de huidige wensen en behoeften van de consument: namelijk smaak en gemak. Die twee worden gecombineerd in één potje." Bij Natural Spices worden vooral de gangbare kruiden veelvuldig verkocht. "Je moet dan denken aan peper, kaneel, paprikapoeder, knoflookpoeder, oregano en kerriepoeder. Maar ook worden steeds vaker kruiden met een 'bijzonder' tintje verkocht, zoals gerookte paprikapoeder of piramidezout", licht Visser toe.

Nu de zomer gearriveerd is en we de barbecue hopelijk snel aan kunnen steken, wordt door consumenten al georiënteerd op zomerse kruiden. "In het barbecueseizoen zien we vaak dat 'Habibi Veggie' - voor vegetarische gerechten, ook een trend trouwens – het goed doet. Maar ook 'Beef BBQ Chief' en 'Pablo's Potato' verkopen in de zomerperiode goed." Een andere trend is het maken van desserts op de barbecue. "Ja, die trend zien wij ook. Het zorgt voor een boost in onze verkopen van de Smoothie Operator en Skinny Vanilly."

Experimenteren?
Experimenteren met kruiden lijken consumenten echter niet echt te doen. Er wordt geen uitstap gemaakt naar andere culturen bijvoorbeeld. "Wel denk ik dat consumenten steeds meer gebruik willen maken van kruidenmixen. Vervolgens gebruiken ze die mixen om te experimenteren in de toepassing ervan", aldus Visser. "Wat we overigens wel zien, is dat consumenten bereid zijn te experimenteren met gezondere kruidenmixen. Je moet dan denken aan kruidenmixen met minder of geen zout en/of suiker. Dat is iets waar wij ook op in blijven spelen."

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
'Met sachets willen we het nog gemakkelijker maken'

Nieuws Natural Spices

'Met sachets willen we het nog gemakkelijker maken'

Fritesconsumptie terug op pre-coronaniveau

Inside Aardappelen

Fritesconsumptie terug op pre-coronaniveau

Thuis moet vlees ook een luxegevoel geven

Analyse Vleestrends

Thuis moet vlees ook een luxegevoel geven

Is schapenijs straks dé nieuwe trend?

Interview Schapenijs

Is schapenijs straks dé nieuwe trend?

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief