Shutterstock Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Achtergrond Eend

Eendenvlees heeft veel potentie op wereldmarkt

21 Juli 2021

De markt voor 'eendenvlees' is nog lang niet verzadigd. Analisten verwachten dat de wereldwijde markt voor deze vleessoort in de komende drie jaar met $1,3 miljard kan groeien. Afgelopen jaar was een groeipercentage zichtbaar van 2,09% en voor de landen in de regio's Azië-Pacific wordt komende jaren alleen al een groei van zo'n 2% verwacht.

Volgens marktonderzoekers van Technavio kan de markt voor eendenvlees in de komende drie jaar met $1,3 miljard groeien, wat concreet een jaarlijkse groei van 2% betekent. Inmiddels komt de productie uit rond de 4,6 miljoen ton. Vorig jaar groeide de wereldmarkt met 2,09%, ondersteund door een toegenomen vraag uit landen als China, Japan en Maleisië. Zo'n 80% van de groei was afkomstig uit die landen.

In China, de grootste producent van eendenvlees, steeg de productie afgelopen jaren van 2,76 miljoen ton in 2015 naar 3,30 miljoen ton in 2019. Myanmar en Vietnam volgen met een productie van respectievelijk 194.000 ton en 98.000 ton. Kortom: China staat met kop en schouders bovenaan. Het meeste van het geproduceerde eendenvlees gaat naar Duitsland en Japan. Nederland staat op plek tien, met een waarde van $645.000. Duitsland importeert ter waarde van $7,7 miljoen. Frankrijk is – met $11,9 miljoen – de grootste exporteur van eendenvlees.

Kweekvlees is een optie
Een uitdaging is nog wel de toenemende populariteit van het veganistische dieet, melden de onderzoekers. Tegelijkertijd kan dit segment van de pluimvee-industrie ook worden beïnvloed door een ontwikkeling in de kweekvleesproductie. In Frankrijk heeft het bedrijf Gourmey $10 miljoen opgehaald in een poging om laboratoriumgekweekte foie gras te ontwikkelen. De startup besloot zich te concentreren op dit gastronomische product vanwege een verbod in verschillende delen van de wereld voor traditioneel vervaardigde foie gras en, natuurlijk, de prijs van het product.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief