defotoberg / Shutterstock.com

Nieuws België

België zet in op promotie eigen producten

14 Juni 2021 - Kimberly Bakker

Dat de Belgen trots zijn op ’s lands eigen producten (denk aan Vlaamse frieten en Belgische chocolade) is geen geheim. Toch lijkt het daar nóg meer op in te zetten. Zo presenteerde de Vlaamse minister van Landbouw recent het ‘Lekker van bij ons’-label en zijn er acht nieuwe producten erkend als Vlaams streekproduct.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het ministerie van Landbouw in België wil de Belgische voedingssector nog duidelijker op de kaart zetten. Een van de manieren om dat te doen, is de introductie van het label 'Lekker van bij ons'. Brouwerij Palm wordt de eerste ambassadeur. "De kwaliteit van onze voedingsproducten behoort tot de absolute wereldtop, toch zijn we zelf veel te bescheiden daarover", zei minister Hilde Crevits (CD&V) tijdens de presentatie van het keurmerk. "Ons vakmanschap verdient meer aandacht en fierheid. We moeten producten van eigen bodem sterker naar voren schuiven."

Het programma 'Voeding verbindt boer en burger' – het programma waaruit van het label ontstaan is - is een van de manieren om dat te bewerkstelligen. Het is, zoals de Belgen het omschrijven, de meest omvangrijke en ingrijpende campagne voor lokale voeding ooit in Vlaanderen. "De komende maanden zullen in het teken staan van het werven van ambassadeurs." Er moet dan gedacht worden aan de slager op de hoek of de boer aan de rand van het dorp. Ook moet het programma op het gebied van educatie een slag slaan. Zo moet meer aandacht zijn voor lokale voeding.

Niet de enige actie
Het is niet de enige manier waarop de Belgen hun producten wereldwijd in de belangstelling willen zetten. Acht nieuwe producten zijn afgelopen week erkend als 'Vlaams streekproduct'. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) heeft jaarlijks twee erkenningsrondes. Producten die aan dit 'label voldoen, zijn geproduceerd met streekeigen grondstoffen. Daarbij is het belangrijk dat het product minimaal 25 jaar bestaat en bekend is in de streek. Een voorbeeld is de rauwmelkse kaas uit Lokeren. In 1985 ontstond geitenboerderij ''t Eikenhof. Zij verwerken rauwe geitenmelk tot verse kazen. Voer wordt gehaald uit natuurgebied 'De Buylaers'.

Een ander voorbeeld is Antwerpse gekookte uier. Ter Beke-Pluma werkt samen met Vleeswaren L. Michielssen en De Kock-De Brie in de productie hiervan. Het doel is dat onderdelen van het dier te kostbaar zijn om verloren te laten gaan. Het gaat verder nog om: droge worst uit Aalter, Poperingse hennepot, kipkap uit de Antwerpse Kempen, filet d'Anvers uit Geel, West-Vlaamse gerookte sprotfilets en gerookte heilbot.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden