Lokale verkoop

boerderijwinkel Landwinkel

Interview Landwinkel Versluis

'Randstedeling vindt weg naar landwinkel het snelst'

De stijgende huizenprijzen zijn voor degenen die zoeken naar hun droomhuis een nachtmerrie. Voor land- en boerderijwinkels is er ook een positief effect. Veel Randstedelingen trekken naar het binnenland. En juist zij zijn de doelgroep die de boerderijwinkel het snelst weten te vinden. 'Consumenten uit de Randstand zijn al wel bereid om dat extraatje te betalen voor dat onderscheidende stukjes vlees.'
4 Oktober 2021
boerderijwinkel Landwinkel

Opinie Mariska Werring

Product uit eigen land van eigen teler, waarom niet?

Coronamoe, dat zijn we al een tijd. Maar het is niet alleen maar doffe ellende; zeker niet als we kijken naar de versconsumptie in Nederland. Volgens onderzoeksbureau IRI is die consumptie naar 6,7% gestegen aan het begin van dit jaar, waar dat in 2019 nog 3,5% was. Ook is de omzet van de boerderijverkoop vorig jaar verdubbeld, waarbij (niet onbelangrijk) de consument 25% meer besteedde tijdens dat bezoek. Heeft deze pandemie ons gedrag veranderd? En, zo ja, is die verandering blijvend?
1 Oktober 2021
Albert Heijn

Nieuws Retail

Albert Heijn breidt lokale assortiment verder uit

Nederlandse supermarktketens spelen al een tijd in op de trend van ‘local for local’. En de uitbreiding van het ‘lokale assortiment’ lijkt nog niet voorbij. Vandaag nog, op woensdag 29 september, maakt Albert Heijn namelijk bekend meer lokale producten onder de naam Streeckgenoten toe te voegen aan het assortiment. Het gaat om veertien nieuwe kaasproducten, waarvoor de retailer met negen nieuwe kaasmakers samenwerkt.
29 September 2021
Marc Arts

Achtergrond Quinoa

Markt voor quinoa groeit door bewuste consument

GreenFood50 is de exclusieve licentiehouder van Wageningse volkoren quinoa-rassen die in de Benelux worden geteeld. De producten worden afgezet via business-to-business-kanalen. 'Steeds vaker wordt lokaal wordt geteeld, daardoor groeit de markt. De consument is ook heel bewust met voeding bezig', aldus oprichter Marc Arts.
27 September 2021
Boerenbusiness

Interview De Vrolijke Geit

'Consument blijft weg naar landwinkel nu vinden'

De coronacrisis heeft flink wat verschuivingen teweeggebracht in het consumentengedrag. Zo gingen we volop experimenteren in de keuken en kozen we vaker voor plantaardige producten. Ook de route naar de land- of boerderijwinkel werd vaker opgezocht. En die trend zagen ze bij landwinkel De Vrolijke Geit in Putten ook. “De rijen stonden voor de winkel. En het leuke is, die consument blijft ook komen”, vertelt eigenaresse Cindy Dekker.
22 September 2021
Boerenbusiness

Achtergrond Deen

Wat vindt leverancier van de overname van Deen?

De filialen van supermarktketen Deen worden nog voor het eind van het jaar omgebouwd tot filialen van Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar Voordeelmarkt. Deen koos veel voor regionaal, en had oog voor 'local for local'. Het is de vraag hoe dat nu verder gaat.
16 September 2021
boerderijwinkel

Opinie Jimé Hoen

Local-for-local: onderdeel van je marketingstrategie?

Moet een product 10.000 kilometer reizen voordat het ons bord raakt? Moeten we die aardappel uit het Oostblok halen, of kan die aardappel ook gewoon van 'boer de buurman' komen? Waar vroeger vaak alleen werd gekeken naar de prijs en kwaliteit van een product, kijken zowel de consument als de ondernemer nu ook steeds vaker naar de herkomst van producten.
16 September 2021
Boerenbusiness sjaak van der tak Planetproof

Achtergrond PlanetProof

'Een volledig Nederlands schap kan de toekomst zijn'

Een schap in de supermarkt met alleen maar producten van Nederlandse bodem. Het is iets wat supermarktketen Albert Heijn onderzoekt en eind volgend jaar zou willen invoeren. LTO-voorzitter Sjaak van der Tak vindt het een mooie manier om in Nederland van duurzaam produceren naar duurzaam consumeren te gaan. Dat vertelde hij tijdens de aftrap van de eerste 'On the way to PlanetProof'-week op het bedrijf van fruitteler Bert den Haan in Kerk-Avezaath.
13 September 2021

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden