Shutterstock

Opinie Pernille Kok-Jensen

Het grote verhaal achter de kleine culinaire iconen

19 Februari 2024 - Pernille Kok-Jensen

Wat hebben donuts, avocado's, perziken, aubergines en oesters met elkaar gemeen? Deze culinaire iconen hebben de afgelopen jaren allemaal in de spotlight van Millennials en Gen Z'ers gestaan en hebben inmiddels allemaal hun eigen emoji. Dit jaar zijn een fel groene limoen en een bruine paddenstoel de potentiële kandidaten om 'food-emoji van het jaar' te worden. In september zullen die op Wereld Emoji Dag door Unicode moeten worden goedgekeurd. Wat zit er achter de roem van bepaalde culinaire iconen?

Virale voedingshypes dragen dus bij aan de culturele uitwisselingen van consumenten. En deze culturele uitwisseling is voelbaar binnen de voedselindustrie. De Covid pandemie heeft geleid tot een nieuw genre van culinaire social media hypes. Virale voedingshypes beïnvloeden niet alleen de culinaire voorkeuren, maar soms ook wel de beschikbaarheid van ingrediënten in winkels. Zo zorgde het virale feta-pasta recept ervoor dat fetakaas in 2021 niet meer aan te slepen was in supermarkten.

Vooral bij millennials en generatie Z
Culinaire iconen worden ook gebruikt als "codetaal". Denk bijvoorbeeld aan geliefden die vaak perzik, kersen en aubergine gebruiken. Inmiddels begrijpen zelfs de Boomers onder ons dat dit niet te danken is aan hun gezondheidsvoordelen. Ondertussen is op datingapp Tinder de op één na meest gebruikte emoji de maté: het populaire alcoholvrije, cafeïnehoudende drankje dat vaak wordt gebruikt als vervanging voor (alcoholische) drankjes. Dit is een aanwijzing dat de nuchter-zijn trend steeds breder geaccepteerd wordt. Voor het geval je nieuwsgierig bent, op nummer één stond het 'always on' teken dat aangeeft dat je nieuwsgierig bent en openstaat voor nieuwe dingen. Op de derde plaats komen gebed kralen, die zen, mentaal welzijn en mindfulness symboliseren. Allemaal zaken die bovenaan de agenda staan, vooral bij millennials en generatie Z.

Wat dit ons vertelt, is dat alledaagse emoji's ons kunnen helpen inzicht te krijgen in de cultuur en tijdgeest van landen over de hele wereld. Dus, waarom een limoen en een paddenstoel als kanshebbers voor de eregalerij van food emoji's van het jaar? Misschien omdat de fel groene limoen levendig en optimistisch is - iets wat we nodig hebben in tijden van perma-crisis? En waarom de paddenstoel, vraag je je af? Onder vernieuwers en early adopters is alles wat met paddenstoelen te maken heeft, op dit moment een hype. Van professionals die microdoseren om hun prestaties te verbeteren tot als onderdeel van een gezondere levensstijl, de paddenstoel wordt steeds populairder. Ook de ondergrondse wortels van de paddenstoel, het mycelium, is een sterk, duurzaam materiaal met een grenzeloos potentieel.

Het virale recept ontleden
De snelle aard van TikTok en andere sociale platforms maakt het moeilijk om onderscheid te maken tussen korte rages en blijvende trends. Maar het verkennen van de 'waarom' achter een trend is zeker de moeite waard, omdat dit inzicht kan bieden in verschuivingen in onze samenleving.

Uit interviews met chef-koks, social media-experts en beïnvloeders komen bepaalde kwaliteiten steeds naar voren als het gaat om het produceren van een gerecht met virale potentie. In eerste instantie, humor. Het moet vreugde wekken, een gevoel van nostalgie. Waarom? Uit onderzoek (Brandwatch) weten wij dat 77% van food gerelateerde berichten plezier uitstralen. Als tweede: hero. De content benadrukt één aspect; hoe makkelijk het is, hoe kleverig, hoe gezond of juist hoe decadent. En tot slot: hijack. Surf mee op de  bekendheid of hype van een bestaand ingrediënt, een liedje of een gevoel van plaats en hack het. Oftewel, gebruik het op een superslimme of onconventionele manier.

Welke andere culinaire ingrediënt maakt zich klaar om in 2024 viraal te gaan? Op basis van social listening zet ik mijn geld op de augurk, oftewel de "pickle".. De populariteit van deze zure superster geeft aan dat darmgezondheid, en dus alles wat gefermenteerd is - hoog op de agenda staat van consumenten. Het feit dat ik vorige week een "on-the-go pickle in a pouch" van Van Holten's  kocht bij een snoepwinkel in de Kalverstraat,- voor €4,99,-  is een teken dat de cultstatus van de augurk goed op weg is.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Pernille Kok-Jensen

Head of Insights bij Fitzroy. Marketingbureau Fitzroy uit Amsterdam is een creatief en strategische partner in campagnes voor (food)bedrijven. Ze werken onder meer voor Pepsico, Shimano en La Vie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden