De betrouwbaarheid van het intercontinentale scheepvaartverkeer is momenteel aan de lage kant. 10% van alle geplande afvaarten wordt geannuleerd, blijkt uit cijfers van Drewry. Het dataplatform verwacht dat dit de komende weken aanhoudt. De onderhandelingen voor vaste contracten voor zeevervoer tussen Azië en Europa staan op stapel en op deze manier proberen rederijen ondertussen de spottarieven in de benen te houden.
De containerprijzen bleven vorige week vlak en zakken deze week iets met 1% naar $3.413 per 40voeter in de World Container Index van Drewry. Het platform verwacht dat de tarieven volgende week stabiel blijven. Deze periode wordt er onderhandeld over de contracttarieven voor vervoer tussen Azië en Europa, waardoor de rederijen onder druk staan om de spottarieven te verhogen. In december willen de maatschappijen algemene tariefsverhogingen (GRI's) doorvoeren. Of dat succesvol gaat zijn, is onzeker. Vervoerders gaan om de tarieven hoog te houden waarschijnlijk extra afvaarten annuleren. Wie ladingen wil vervoeren, moet daar volgens Drewry rekening mee houden.
Stakingen
In Canada werd vorige week donderdag en zaterdag stakingen in havens van onder meer Montreal van overheidswege beëindigd. Volgens de Retail Council of Canada gaat het weken duren voordat de achterstand in de betreffende havens is weggewerkt. Een grote havenstaking aan de Oost- en Golfkust van de VS is ondertussen nog steeds niet afgewend. De deadline voor de besprekingen is 15 januari. Dit is vijf dagen voor de inauguratie van Trump. Analisten werpen op dat de nieuwe president niet graag zal startten met een economische crisis, maar de vraag is of hij meteen zal ingrijpen.
'Nieuwe tarieven Trump op zijn vroegst eind februari'
Er wordt ook gespeculeerd over de handelstarieven waarmee Trump tijdens zijn campagne heeft geschermd. Volgens het Amerikaanse transportbedrijf C.H. Robinson is het op zijn vroegst mogelijk dat nieuwe tarieven eind februari of begin maart ingaan. "Met de aanhoudende onzekerheid rond havenarbeiders en de mogelijkheid van hogere tarieven in het eerste kwartaal, moeten verladers rekening houden met het strategisch naar voren halen van ladingen uit Azië, wat zowel internationaal als binnenlands vervoer kan beïnvloeden."
Luchtvracht neemt weer toe
In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er meer luchtvracht Nederland in- en uitgevoerd dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit CBS-cijfers. Tot en met september van 2024 werd er van en naar de Nederlandse luchthavens 1,15 miljoen ton (1.145.568) goederen vervoerd, waarvan het overgrote deel (1,12 miljoen) via Schiphol. In 2023 werd er de eerste drie kwartalen samen 1,04 miljoen ton (1.042.710) goederen vervoerd.
In heel 2023 kwam de luchtvracht in Nederland uit op 1,41 miljoen ton. Dat was een afname ten opzichte van 2022 toen het totaal over het hele jaar 1,55 miljoen ton was. In 2022 lag het volume over de eerste drie kwartalen met 1,16 miljoen ton dicht bij dat van dit jaar.
Meer landen en bedrijven achter uitstootvrij vrachtverkeer
Op de klimaattop in Azerbeidzjan heeft Nederland gisteren (21 november) bekendgemaakt dat er inmiddels 233 partijen, waaronder landen, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers achter een Nederlands initiatief voor duurzamer zwaar wegverkeer staan. Dat is bijna twee keer zoveel als een jaar geleden.
Gisteren zetten twee nieuwe landen hun handtekening: Mozambique en Ethiopië. Het totaal aantal landen dat het initiatief ondersteunt komt daarmee op 38. Zij zijn volgens de Nederlandse overheid goed voor 20% van alle nieuwe vrachtwagens en bussen die er mondiaal bijkomen. Onder de deelnemende bedrijven bevinden zich Heineken en Albert Heijn en vervoerders Maersk en DFDS.
De Global Memorandum of Understanding on Zero-Emission Medium- and Heavy-Duty Vehicles, zoals het initiatief voluit heet, zag op de Klimaattop in Glasgow in 2021 het levenslicht. Doel is dat vanaf 2040 nieuwe vrachtwagens en bussen in deelnemende landen of bedrijven geen CO2 meer uitstoten.