FrieslandCampina

Nieuws Jaarcijfers 2023

FrieslandCampina schrijft rode cijfers na moeilijk jaar

20 Februari 2024 - Klaas van der Horst

FrieslandCampina heeft een moeilijk 2023 achter de rug, met een ruim 7% gedaalde omzet en een netto-resultaat van €149 miljoen negatief. Dit is evenwel mede het gevolg van een reorganisatielast en ongunstige wisselkoersen. Voor dit jaar voorziet het bedrijf meer vraag, door een onder druk staande melkproductie wereldwijd, wat kansen geeft, maar er is ook  meer onrust en kosten lopen op.

Niet alleen de onderneming had het vorig jaar moeilijk. Ook veel leden worstelden. Daardoor nam hun aantal met 510 af naar 9.417. De aanvoer van ledenmelk daalde iets minder (-1,4%) en kwam uit op 9.369 miljoen kilo. Door de tegenvallende resultaten kreeg ook het ledenvermogen een klap, want de algemene reserve van FrieslandCampina, die voor een belangrijk deel uit ledenvermogen bestaat, daalde door alle tegenslagen met €302 miljoen.

De totale omzet daalde naar €13,1 miljard. Deels door wisselkoersproblemen, maar ook door de verkoop van een deel van de Duitse consumentenactiviteiten en door dalende volumes in consumentenmarkten. Dit vanwege hoge inflatie. Het bedrijfsresultaat (€75 miljoen) werd negatief beïnvloed door verschil tussen de garantieprijs voor ledenmelk en marktprijzen voor basiszuivelproducten. Ook de verkoop van dure voorraden in een markt van lagere prijzen en de genoemde valuta-effecten speelden een rol. Door de herstructureringskosten bleef er onder de streep een verlies van liefst €149 miljoen over. Rode cijfers kwamen in de recente geschiedenis niet eerder voor. 

In 2024 zal de melkproductie in belangrijke zuivel exporterende regio's onder druk blijven staan. De verwachte vraag naar zuivel zal wereldwijd licht groeien. Door aanhoudende conflicten en geopolitieke instabiliteit in verschillende delen van de wereld, zullen de kosten voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen en transport naar verwachting stijgen.

Come-back Friso in China
Het ging niet alleen meer slecht met het bedrijf. Bij de businessgroepen Specialised Nutrition,  Ingredients en Professional-business werden goede resultaten geboekt en werd de marktpositie versterkt. Opvallend is onder meer dat kindervoedingsmerk Friso een terugkeer maakt op de (dalende) Chinese markt en steeg van het zevende naar het vierde merk in die markt. De businessgroep Ingredients boekte succes met de verkoop van hoogwaardige eiwitten voor volwassenenvoeding en de verkoop van ingrediënten en halffabricaten voor toepassingen in farmaceutische producten en functionele voeding door DFE Pharma. Vorig jaar is ook besloten de productiecapaciteit van wei-eiwitisolaat en Milk Fat Globule Mebrane (MFGM) in Borculo stevig uit te breiden.
In het buitenland wordt verder geïnvesteerd in fabrieken in Indonesië en Maleisië.

De komende jaren blijft FrieslandCampina verder reorganiseren en herstructureren. Hoe dat proces er uit gaat zien, is nog niet bekend, wel dat de komende twee jaar wereldwijd nog 1.800 banen gaan verdwijnen.

Verduurzaming en partnerschappen
Op gebied van verduurzaming heeft FrieslandCampina naar eigen zeggen belangrijke stappen gezet. De broeikasgasemissies bij productie en transport zijn ten opzichte van 2022 met 9,4 procent gedaald naar 588 kiloton CO2-equivalent De broeikasgasemissies op de leden-melkveebedrijven zijn met 4,3% verlaagd naar 10.359 kiloton CO2-equivalent. Vorig jaar is de Foqus planet systematiek Duurzame ontwikkeling van kracht geworden, waarbij leden-melkveehouders een hogere financiële toeslag voor broeikasgasreductie op het erf ontvangen. Deze en andere duurzaamheidsinspanningen leiden volgens FrieslandCampina toenemend tot partnerschappen met belangrijke internationale business-to-businessklanten. Die zijn bereid financieel bij te dragen aan deze inspanningen en kunnen hiermee ook hun eigen voetafdruk verminderen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Klaas van der Horst

Klaas schrijft over de zuivelmarkt en eetbare olie. Ook alles wat te maken heeft met de zuivelsector heeft zijn warme aandacht. Klaas heeft een brede interesse en probeert de dingen liefst in een breder perspectief te zien.

Nieuws Ondernemen

FrieslandCampina lijdt opnieuw verlies in Nigeria

Nieuws Bedrijven

Fitch blijft nog mild voor FrieslandCampina

Nieuws Ondernemen

Zijerveld kaas gaat verder onder de naam Velder

Achtergrond Ondernemen

FrieslandCampina heeft Friso gelukkig nog

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden