Shutterstock

Analyse Logistiek

Reders hebben woelige baren te trotseren

29 December 2023 - Jurphaas Lugtenburg

Problemen op de Rode Zee zorgen voor hoofdbrekens bij reders en bedrijven in de internationale handel. Binnen Europa gaat het ook allemaal niet van een leien dakje. De hoge waterstanden op onder meer de Rijn maakt dat er delen van de rivier zijn afgesloten voor de scheepvaart. In Frankrijk maakt binnenvaartschippers zich zorgen over de Olympische Spelen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De situatie op de Rode Zee en het Suezkanaal veranderd met de dag. Vorige week weken vrijwel alle grote rederijen uit naar de route om Kaap de Goede hoop uit angst voor aanvallen van Houthi-rebellen vanuit Jemen. Mearsk en CMACGM onderzoeken inmiddels de mogelijkheden om weer via het Suezkanaal te varen, maar wel onder escorte van de internationale marinevloot die om de veiligheid op de Rode Zee te waarborgen is opgetuigd.

Tarieven voor vervoer tussen Europa en Azië zijn volgens verschillende bronnen gestegen. Volgens schattingen van het logistieke platform Xeneta is de prijs voor een 40 voet container vanuit het Verre Oosten naar Middellandse Zeegebied is gestegen van $1.865 begin december naar $2.320. Van China naar het VK is het tarief gestegen van $1.425 naar $1.625 per 40 voeter. Daar bovenop rekenen transporteurs een bijzondere risico opslag die loopt van circa $400 tot $2.000 per container.

Hoge waterstanden
Binnen Europa zorgt de hoge waterstand op de Rijn voor problemen. In de media is er vooral aandacht voor wateroverlast en dreiging van overstromingen. Delen van de rivier zijn door de hoge waterstand niet toegankelijk voor de binnenvaart. In Frankrijk maken binnenvaartschippers en graanhandelaren zich druk over de Olympische spelen die daar komende zomer plaats vinden. Eind juli en begin augustus zijn er vanwege de spelen beperkingen voor de scheepvaart op de Seine. Grootste pijnpunt is de afsluiting van de rivier rond de openingsceremonie. Dit duurt ongeveer een week. De afsluiting die 26 juli ingaat, is namelijk tijdens de graanoogst. Volgens Intercereales zou het de graanindustrie tot €500 miljoen kosten over vervangend vervoer in de vorm van vrachtwagens te regelen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden