Shutterstock

Analyse Logistiek

Logistieke verstoring dreigt met gevaarlijke Rode Zee

15 December 2023 - Linda van Eekeres

Op de Rode Zee is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan voor de scheepvaart. Terwijl de oorlog tussen Israël en Hamas de Israëlische havens tot nu toe niet direct heeft getroffen, is het conflict wel degelijk van invloed op schepen die het zuiden van de Rode Zee doorkruisen. De (door Iran gesteunde) Jemenitische Houthi-rebellen hadden het eerst voorzien op schepen met een duidelijke link met Israël, maar sinds zondag hebben zij alle schepen die richting Israël varen tot doelwit bestempeld. Door de situatie dreigt verstoring van de supply chain.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vanochtend werd een containerschip van 14.500 TEU (20 voets containers) van Hapag-Lloyd dat door de Straat van Bab Al Mandab voer door een luchtprojectiel getroffen. Er brak brand uit aan dek en er is een container van boord geraakt. Er raakte niemand gewond. Een ander containerschip, van MSC, moest uitwijken. Gisteren werd een containerschip van Maersk van 10.000 TEU in de buurt van Jemen net gemist. Het schip was overigens niet op weg naar Israël, maar voer vanuit Salahah in Oman naar Jeddah in Saudi-Arabië. Maersk schrijft op X (voorheen Twitter) zich grote zorgen te maken. Volgens de maatschappij kan de internationale scheepvaartindustrie dit probleem niet alleen aan en zij roept de internationale gemeenschap op om de situatie onder controle te brengen.

De Rode Zee is de belangrijkste route voor de scheepvaart tussen Azië en Europa. De afgelopen dagen waren ook olietankers doelwit. Gisteren is bevestigd door de Bulgaarse rederij Navibulgar dat een van haar bulkschepen in de buurt van Jemen is gekaapt. Splash vergelijkt de chaos met de situatie tien jaar geleden toen de Somalische piraterij hoogtij vierde. Eind november werd overigens na drie jaar weer een schip gekaapt voor de Somalische kust.

Containerrederij Maersk, een van de meest recente slachtoffers, roept de internationale gemeenschap op om de situatie onder controle te brengen. De Verenigde Staten hebben gisteren bij monde van een Amerikaanse diplomaat in Jemen aan Reuters aangegeven een zo breed mogelijke maritieme coalitie te willen vormen om schepen in de Rode Zee te beschermen en een belangrijk signaal af te geven aan de Houthi's dat verdere aanvallen niet zullen worden getolereerd.

Alternatief is 10 dagen extra vaartijd
"Elk schip dat door het Suezkanaal vaart, moet ook door de Rode Zee en de Golf van Aden varen", stelt Peter Sand, hoofdanalist bij Xeneta op hun website. In dit stadium is het volgens hem hoogst onwaarschijnlijk dat het Suezkanaal zal sluiten. Maar als er nog meer ernstige incidenten volgen sluit hij een (tijdelijke) sluiting niet uit. Een kleine verstoring kan volgens Sand voor de mondiale toeleveringsketen al grote gevolgen hebben. Hij refereert aan 2021 toen de Ever Given het Suezkanaal blokkeerde en het maanden duurden voor de supply chain weer helemaal hersteld was.

Hij denkt dat de meeste schepen de route zullen blijven nemen, maar Xeneta krijgt 'nu al berichten van exploitanten en eigenaren van zeevrachtschepen die ervoor kiezen om schepen uit de regio weg te halen na de aanvallen'. Sand: "Het enige echte alternatief voor het Suezkanaal is rond Kaap de Goede Hoop gaan, wat neerkomt op tien dagen vaartijd van Azië naar Noord-Europa of het oostelijke Middellandse Zeegebied." Als schepen een andere route nemen dan het Suezkanaal, zal dat volgens hem verstoring veroorzaken, vooral gezien de beperkingen die wegens droogte nog steeds gelden voor het Panamakanaal.

Volgens gegevens van Drewry heeft The Alliance, bestaande uit de Europese en Chinese rederijen Hapag-Lloyd, HMM, Ocean Network Express en Yang Ming, er juist voor gekozen om vanwege de restricties van het Panamakanaal om meerdere schepen om te leiden via het Suezkanaal.

Rijn deels onbevaarbaar in Duitsland
Dichter bij huis, rond Maxau en Speyer in Zuid-Duitsland, kan de scheepsvaart niet varen op delen van de Rijn. Dit doordat het waterpeil is gestegen door hevige regenval en smeltende sneeuw. Mogelijk is de Rijn later dit weekend weer bevaarbaar.

Containertarieven
Drewry's World Container Index stijgt voor de tweede week op rij. Deze week met 4% tot $1.521 per 40 voets container. De grootste stijgingen van het spottarief waren te zien op de lijnen vanuit China, maar deze week stegen ook de tarieven voor de containers die vanuit Shanghai vertrekken. Shanghai - Rotterdam steeg het meest met 7%. Het annuleringspercentage voor de geplande afvaarten de komende vijf weken is 8%.

Bulkvervoer
De Baltic Dry Exchange Index voor bulkvervoer is deze week verder gezakt van 2.495 naar 2.411 punten. De Panamax-index, voor schepen met een capaciteit van 60.000 tot 70.000 ton graan of andere grondstoffen, daalde van 2.197 punten naar 1.915 punten, het laagst sinds medio november.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden