PlanetProof

Interview Gijs Dröge

'Ooit wordt PlanetProof-keurmerk overbodig'

6 Oktober 2023 - Max van der Heijden

On the way to PlanetProof viert deze week zijn vijfjarige bestaan. Reden voor een gesprek met Gijs Dröge, directeur van Stichting Milieukeur, over het keurmerk. 

Is On the way to PlanetProof na vijf jaar al volwassen?
"On the way to PlanetProof bestaat vijf jaar, maar het is een naam voor een keurmerk dat al sinds 1992 bestaat. Dat keurmerk heette Milieukeur en bestaat al sinds de oprichting. Destijds was het voor aardappelen, groente, fruit en varkensvlees en non-foodproducten en in die hoedanigheid bestaat het nog steeds. Alleen hebben we vijf jaar geleden besloten om de naam aan te passen om het beter in overeenstemming te brengen met waar het voor staat. Bovendien zijn er met de nieuwe naam internationaal meer mogelijkheden. Dus ik denk wel degelijk dat het een volwassen keurmerk is."

Er zijn tegenwoordig heel veel soorten keurmerken. Hoe blijven jullie onderscheidend?
"Wij vinden het eigenlijk heel overzichtelijk. Er zijn twaalf topkeurmerken, Milieu Centraal houdt dat netjes bij en beoordeelt keurmerken. Als het gaat om specifieke categorieën zoals groente of zuivel heb je soms maar twee of drie categorieën. Die topkeurmerken worden ook door de overheid erkend en zijn daarom van zichzelf heel erg onderscheidend. En in de gemiddelde supermarkt kom je eigenlijk alleen maar biologisch en On the way to PlanetProof tegen als keurmerk. We zijn onderscheidend omdat we gangbaar duurzamer maken."

Milieu Centraal schrijft in een beoordeling dat jullie het goed doen qua transparantie maar nog meer kunnen doen als het gaat om dierenwelzijn. Herkennen jullie je daarin?
"Daar herkennen we ons helemaal niet in. Bij zuivel, waar deze beoordeling over ging, is het moeilijk om dierenwelzijn, klimaat en natuur in balans te houden. Als je heel veel doet aan dierenwelzijn kan dat impact hebben op het klimaat. Het is dusdanig moeilijk om op alle fronten hoog te scoren dat er in Nederland bijna geen boeren meer te vinden zijn die dat kunnen. Recent hebben we bovendien de eisen op het gebied van dierenwelzijn herzien en de beoordeling daarvan loopt nog. Milieu Centraal is namelijk heel goed in het beoordelen van maatregelen, maar minder goed in het beoordelen van de doelen. Hoe onze boeren onze doelen bereiken, daar zijn ze vrij in, want zij weten het beter dan ik."

Je bent er al een beetje op ingegaan, maar leggen jullie de lat continu hoger qua eisen?
"Ja, On the way wil zeggen dat je voortdurend onderweg bent om elke keer weer het niveau verder te verhogen. Dat is niet altijd makkelijk, want het hangt ook samen met wat haalbaar is."

Hoe houden jullie het verdienmodel in stand?
"Daar zijn we nu in gesprek over met verschillende partijen omdat de Tweede Kamer daarvoor een motie heeft aangevraagd. Boeren krijgen al een meerprijs voor PlanetProof. We willen die meerprijs eigenlijk standaardiseren en daarover onderhandelen. Sinds dit jaar maakt ACM het mogelijk om collectieve afspraken te maken. Bovendien hebben deelnemers sowieso een aantal economische voordelen zoals leveringszekerheid, korting op leningen of op de pachtprijs. Al die dingen moeten ervoor zorgen dat het voor boeren aantrekkelijk wordt om mee te doen."

Wordt On the way to PlanetProof op een gegeven moment gewoon Planet Proof?
"Dat is wel het ideaal, de vraag is dan ook is er dan nog een keurmerk nodig? Het is toch alleen maar een middel om de juiste stappen te zetten en daar waarde aan toe te kennen. En om er voor te zorgen dat alle vormen van productie in de landbouw in balans zijn met de aarde. Wanneer we dat punt bereiken weet ik niet, maar we zijn wel bezig met het stellen van doelen voor 2030. Of we ons doel dan bereikt hebben dat denk ik niet, maar uiteindelijk moeten we er wel komen."

Albert Heijn heeft het 'Beter voor'-programma. Dat is nu ook opengesteld voor andere deelnemers. Willen jullie niet samenwerken?
"Albert Heijn heeft al heel lang een eigen protocol en maakte al vrij lang geleden afspraken met Natuur en Milieu en dat is inmiddels geëvolueerd naar het programma Beter voor Natuur & Boer en dat moet op termijn een keurmerk worden. Zelf vinden we het prima dat er over de hele linie verduurzaming plaatsvindt. Wel zouden we graag meer samenwerken, ook omdat het voor boeren heel belangrijk is dat je niet aan allerlei standaarden hoeft te voldoen, maar het liefst gewoon aan één standaard, zodat je ook de vrijheid hebt om te leveren aan een supermarkt naar keuze. Dus wat ons betreft is een samenwerking het beste, maar Albert Heijn heeft heel duidelijk aangegeven dat ze nu nog geen interesse hebben in een samenwerking. Maar wie weet komt het er ooit nog van."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden