Zuivelcoöperatie Arla gaat samen met Blue Ocean Closures een dop van natuurlijke vezels voor melkpakken ontwikkelen. Als het lukt is Arla de eerste zuivelaar die zo'n dop heeft en reduceert Arla haar gebruik van plastic met meer dan 500 ton per jaar.
De ontwikkeling van de dop past in het doel om in 2030 geen plastic van fossiele brandstoffen meer te gebruiken. De dop zorgt voor 23% van het plastic in een Arla melkpak.
Nog niet eens zo heel lang geleden hadden melkpakken helemaal geen doppen, maar dienden zij aan de zijkant opengemaakt worden. Daarmee lijkt het verwijderen van de dop een logische optie in de strijd tegen plastic afval. Uit een proef in Denemarken, waar de biologische melk van Arla werd geleverd in pakken zonder dop, bleek echter dat consumenten waarde hechten aan een dop. De tijdelijke verandering zorgde voor kritiek van ontevreden consumenten.
Vandaar dat de Deense zuivelcoöperatie kiest voor een dop van duurzaam materiaal. Blue Ocean Closures ontwikelt sluitingen die gemaakt zijn van duurzame vezels. Hun afsluitdop bestaat uit duurzame FSC-vezels met een dunne coating als barrière. De doppen van natuuurlijke vezels zijn afbreekbaar en kunnen als papier gerecycled worden. De investering van Arla moet ervoor zorgen dat er volgend jaar een bruikbaar prototype is.
"We weten dat mensen het gemak van de afsluitdop waarderen en begrijpen die behoefte. Maar als we dan een dop gebruiken, willen we dat die dop duurzaam en goed is. Dat is wat we met onze samenwerking met Blue Ocean Closures willen bereiken", zegt Mark Boot, managing director bij Arla Foods Nederland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.