De Britse consumenten- en marktenautoriteit, de CMA, gaat intensiever onderzoek doen naar supermarktprijzen. Hoewel de CMA nog geen signalen ziet dat er sprake is van zwakke concurrentie, doet de autoriteit onderzoek om daar zeker van te zijn.
De consumentenwaakhond wil onderzoeken hoe de onderlinge concurrentie werkt in de supermarktenbranche en zal enkele productcategorieën identificeren waar het kan lonen om er nauwer naar te kijken.
"De stijgende kosten voor levensonderhoud zetten mensen en bedrijven onder continue financiële druk. De CMA wil doen wat het kan om te zorgen dat onderlinge concurrentie de prijzen laag houdt'', zegt de voorzitter van de CMA Sarah Cardell in een persbericht.
Regeringscommissie
Vorige week kondigde de commissie Milieu, Voedsel en Plattelandszaken van het Britse Lagerhuis aan dat zij zal onderzoeken hoe 'winstgevendheid en risico's worden gedeeld via de voedselvoorzieningsketen en het bestaande controlesysteem en de regelgeving van de overheid'.
Ook de impact van externe factoren op de bevoorradingsketen, zoals import van voedsel en wereldwijde grondstofprijzen worden onderzocht. De parlementaire commissie gaat onderzoek doen van 'boer tot bord' en daarbij boeren, fabrikanten, verkopers, consumenten en de Britse regering horen. Het comité gaat ook onderzoeken hoe families toegang kunnen krijgen tot faciliteiten om hun eigen voedsel te telen.
Vorige maand werd bekend dat de prijzen voor voedsel en niet-alcoholische dranken in maart 19,2% hoger lagen dan een jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk. Dat is de scherpste prijsstijging in meer dan 45 jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.