Oatly heeft in het eerste kwartaal een verlies geleden van $75,6 miljoen. Het bedrijf zegt echter dat het goede stappen heeft gezet op gebied van verkopen en winstgevendheid.
Vergeleken met vorig jaar is het verlies iets lager, destijds werd er $87,5 miljoen verlies geleden. Het aangepaste brutoverlies bedroeg $49,9 miljoen. Ook dit was minder laag dan het jaar eerder.
De omzet groeide ook, met 17,7% naar $195,6 miljoen. Zowel de aangepaste brutowinst als omzet waren hoger dan investeerders hadden verwacht. Oatly verwacht dat de omzet in 2023 met zo'n 23% tot 28% zal groeien (bij gelijk blijvende wisselkoersen). De brutomarge zalnaar verwachting ieder kwartaal verbeteren en uitkomen op meer dan 20% in het vierde kwartaal.
De brutomarge bedroeg in het eerst kwartaal 17,4%. Een stijging van 790 basispunten vergeleken met een jaar eerder. En 150 basispunten hoger dan het vorige kwartaal.
Nieuwe koers
De havermelkmaker profiteert van een nieuwe koers die hij vorig jaar inzette, waarbij minder van de productieketen in eigen bezit is. De samenwerking voor fabricage met het Canadese Ya Ya Foods, legt het bedrijf vooralsnog geen windeieren.
Zo kon het bedrijf het marktaandeel in Noord- en Zuid-Amerika vergroten en investeren in meer reclame. Het bedrijf kon logistiekcentra beter bevoorraden en zag het aantal winkels waar het product werd verkocht groeien. Het bedrijf wil ook meer promotie gaan maken.
Nieuwe CEO
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers werd ook bekend dat Jean-Christophe Flatin de nieuwe CEO van Oatly wordt. De huidige CEO, Toni Peterson wordt medebestuursvoorzitter samen met de huidige voorzitter Eric Milou.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.