Traditioneel worden in deze periode de vaste halfjaar- en jaarcontracten voor zeevervoer die per 1 mei ingaan, uitonderhandeld. Het begint volgens Philip Damas, managing director bij Drewry, duidelijk te worden dat de nieuwe contracten flink lager zullen uitvallen.
Op de website van Drewry schrijft Damas dat importeurs en exporteurs 55% tot 85% minder gaan betalen voor vervoer op de trans-Pacifische route en die tussen Azië en Europa. En dat is geen typefout, schrijft hij er voor de duidelijkheid bij.
$200 miljoen besparen aan zeetransportkosten
Het gaat om de grootste jaar-op-jaar reductie van zeetransportkosten in tenminste zeven jaar. Voor middelgrote ondernemingen kan dit een kostenbesparing betekenen van meer dan $10 miljoen, aldus Damas. Volgens de managing director besparen grotere klanten van Drewry zelfs tot $200 miljoen.
De lagere contracttarieven volgen op de enorme daling van de spottarieven het laatste jaar (zie in de grafiek de dalende lijn in de spottarieven vanaf 1 mei 2022 tot nu). Begin mei 2022, toen de vaste jaarcontracten net in waren gegaan, stond de Drewry World Container Index nog op $7.728 per container van 40 voet, terwijl dat vandaag de dag $1.709,76 is.
De spottarieven blijven deze week redelijk stabiel op $1.709,76 per container van 40 voet. Er is in de Drewry World Container Index nog wel een marginale daling te zien van 0,4% ($7). De enige route in de index waarop de spotprijzen stijgen, is Shanghai - Rotterdam met 4%.
Bulkvervoer
Bulkvervoer is na een daling vorige week weer in prijs gestegen. De Baltic Exchange Dry Index stijgt van 1.403 punten vorige week naar 1.525 punten. Dit komt vooral door meer vraag naar grotere schepen. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton stijgt van 1.625 punten naar 1.813 punten.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $1.481 | $1.006 | $2.097 | $1.344 | $3.771 |
Vorige week | -1% | -1% | -1% | 1% | -3% |
Vorig jaar | -84% | -94% | -88% | -89% | -54% |