Shutterstock

Analyse Logistiek

'Vrachttarieven blijven hoger dan voor 2022'

10 Februari 2023 - Linda van Eekeres

De spottarieven voor zeecontainervervoer zijn weer wat gedaald afgelopen week. Volgens de index van Freightos zelfs 7%. Die tarieven kunnen nog verder dalen, mocht de vrees van topman van de Taiwanese containerrederij Evergreen, Chang Yen-i bewaardheid worden. Hij waarschuwt voor een containeroorlog. ING research verwacht dat de vrachttarieven in 2023 redelijk goed overeind blijven, in ieder geval hoger dan voor 2022.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De topman van Evergreen sprak op een bijeenkomst ter gelegenheid van het Chinees Nieuwjaar de vrees uit dat er een tarievenoorlog kan uitbreken, als de consumptie achterblijft terwijl de capaciteit alleen maar groeit. Begin dit jaar worden namelijk veel nieuwe megacontainerschepen opgeleverd. The Load Star tekende op: "Na twee jaar van fantastische winsten, staat de containervervoersector nu voor drie uitdagingen. De eerste is de vertraging van internationale handel en de wereldwijde economie. De tweede is de flinke daling van de containertarieven. En de derde is het grote aantal nieuwe schepen dat wordt gebouwd." ING Research verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen met het kelderen van de tarieven. In een nieuw vooruitzicht van de transport en logistieksector van 9 februari verwacht de bank dat de vrachttarieven in 2023 redelijk goed overeind blijven, in ieder geval hoger dan voor 2022.

Vervoerstarieven blijven hoger
Containertarieven en tarieven van droge bulkschepen staan onder druk, terwijl die van de tankvaart volgens de bank sterk blijven. "Dit zal ook gaan doorwerken in de tarieven voor de veelal kleinere zeeschepen (waaronder feeders en shortsea schepen) die onder Nederlandse vlag en of Nederlands beheer varen. In 2021 waren dit er respectievelijk ruim 1.200 en ruim 1.100." In de binnenvaart zakken de tarieven naar verwachting ook terug, zeker als laag water uitblijft, aldus het vooruitzicht. "Maar los daarvan wijzen meerjarige contracten erop dat de vervoerstarieven in 2023 flink hoger blijven dan voor 2022. De brandstofkosten (afhankelijk van contract voor rekening van charteraar/opdrachtgever of niet) starten 2023 lager dan gemiddeld in 2022, maar met name laagzwavelige gasolie (MGO) - ook richtinggevend voor de binnenvaart - blijft nog wel een stuk duurder dan voor 2022."

De internationale handel is traditioneel de drijvende kracht achter de scheepvaart, aldus ING Research. En zoals bekend kopen consumenten minder goederen. "Bovendien heeft de wereldhandel last van inflatie, economische vertraging, geopolitieke spanningen en protectionisme." Dit is volgens het vooruitzicht ook te merken in overslagcijfers van de grote havens van Rotterdam en Antwerpen-Brugge, die laten een krimp zien. Er blijft door de energiecrisis wel meer vraag naar kolen en LNG, aldus de bank. "Het beëindigen van het zerocovidbeleid in China kan de wereldhandel in de loop van 2023 een steun in de rug geven." De bank verwacht verder dat de vraag naar vervoer via de binnenvaart naar het achterland over de Rijn en zijrivieren redelijk goed overeind blijft.

Logistieke verstoringen na aardbeving
De aardbeving die meer dan 20.000 levens heeft geëist in Turkije en Syrië heeft ook een verstorend effect op de logistiek in die regio. Wegen en bruggen zijn verwoest - wat ook de hulp bemoeilijkt - en in de haven van Iskenderun in Turkije heeft een grote brand gewoed. Schepen die naar de haven onder weg waren wijken nu noodgedwongen uit naar andere havens in het Middellandse Zeegebied, waardoor daar opstoppingen en verstoringen ontstaan.

De Baltic Exchange voor bulkvervoer is verder gezakt. Van 676 punten twee weken geleden, naar 621 punten vorige week, naar 602 punten. De Panamax-index, die schepen van een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton daalt ook weer op weekbasis, naar 864 punten (1.054 punten twee weken geleden, 940 punten vorige week). De index voor kleinere schepen, de Supramax-index daalt deze week ook, naar 628 punten. Deze steeg vorige week van van 650 naar 682 punten.

Drewry's World Index

Route 26 januari '23 2 februari '23 9 februari '23 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $2.047 $2.034 $1.997 -2% -79%
Shanghai - Rotterdam $1.741 $1.732 $1.715 -1% -87%
Rotterdam - Shanghai $762 $786 $761 -3% -45%
Shanghai - Genoa $2.778 $2.727 $2.655 -3% -79%
Shanghai - Los Angeles $2.072 $2.056 $2.047 0% -80%
Los Angeles - Shanghai $1.131 $1.137 $1.137 0% -9%
Shanghai - New York $3.241 $3.230 $3.125 -3% -77%
New York - Rotterdam $1.206 $1.197 $1.195 0% -3%
Rotterdam - New York $6.322 $6.262 $6.010 -4% -7%

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $2.062 $1.307 $2.652 $2.920 $4.915
Vorige week -7% -1% 0% -15% -6%
Vorig jaar -79% -91% -84% -80% -29%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden