Over het algemeen zijn Nederlanders onverminderd positief over de agrifoodsector. Ze hebben meer waardering voor de sector dan voor bijvoorbeeld de kleding- of farmaceutische industrie of energiebedrijven. De maatschappelijke waardering voor de meeste agri & foodsectoren neemt echter niet langer toe (wat sinds 2018 wel het geval was) en voor supermarkten is de waardering afgenomen.
Dit blijkt uit de Agrifoodmonitor 2022, een peiling van de Wageningen University & Research, die vandaag (vrijdag 7 oktober) is gepresenteerd bij de opening van de Dutch Food Week in 's-Hertogenbosch. De betrokkenheid en hoeveel een sector voor iemand betekent, is de belangrijkste factor die wordt vertaald in de maatschappelijke waardering. Ook de reputatie van de sector is een belangrijke factor, hoewel deze minder belangrijk lijkt te worden in het oordeel van de consument. Daarna volgen: vertrouwen in voedselveiligheid en vertrouwen in samenwerking.
De waardering kan volgens de aanbevelingen in de monitor worden vastgehouden 'door in te zetten op het verder versterken van betrokkenheid met en reputatie van sectoren'. "Zorg dat mensen zich betrokken voelen bij sectoren en deze als waardevol en belangrijk zien." Bij reputatie moet gedacht worden aan: de bijdrage van de sector op de economische impact, werkgelegenheid, en stabiliteit van de economie. "En het zichtbaar maken van deze impact."
Plantaardig het positiefst
Consumenten zijn het meest positief over de tuinbouw en de akkerbouw en het minst positief over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Visserij is als sector voor het eerst meegenomen in de peiling. De waardering daarvoor ligt ergens in het midden, net als onder meer melkveehouderij, supermarkten, en voedingsmiddelenindustrie. Dit was afgelopen jaren ook zo.
Duurzaamheid van ondergeschikt belang
Consumenten schatten de inspanning van de akkerbouw, tuinbouw, supermarkten en voedingsmiddelenindustrie voor duurzaamheid lager in dan tijdens het vorige meetmoment in 2020. Het beeld van de consument blijft wel voor alle sectoren positief. Consumenten vinden vooral de smaak, versheid, veiligheid, betrouwbaarheid, betaalbaarheid en gezondheid belangrijk als het gaat om voedsel. Duurzaamheidswaarden (milieu, klimaat en diervriendelijkheid) scoren in de middenmoot. De mate van herkenbaarheid van informatie over duurzaamheid en gezondheid (op bijvoorbeeld de verpakking, website en sociale media) blijft volgens de Agrifoodmonitor achter. De belangrijkste duurzame waarden zijn volgens de consument: voedselverspilling tegengaan, rechtvaardigheid, natuurlijk, diervriendelijk en transparantie (open en eerlijke communicatie over productie van voedsel).
Consument kan niet met plantaardig uit de voeten
Nederlanders eten het vaakst brood, groente, fruit en zuivel en eten vaker vlees (van rund, varken of kip) dan vis. Dierlijke eiwitten voeren nog steeds de boventoon. Consumenten zeggen zuivel, vlees en eieren te willen vervangen door plantaardige alternatieven, maar doen dit vaak niet. Uit de Agrifoodmonitor blijkt dat Nederlanders vooral de kennis en vaardigheden missen om plantaardige alternatieven op het menu te zetten. Ook ervaren ze volgens de onderzoekers nauwelijks sociale druk om plantaardige alternatieven te eten.
Er is in de peiling ook gevraagd naar de impact van actuele gebeurtenissen. De oorlog in Oekraïne heeft geen effect heeft op het beeld van de Nederlandse agrifoodsector. Boerenprotesten hebben een kleine invloed op de maatschappelijke waardering (zowel negatief als positief). Consumenten, vooral zij die op het platteland wonen, vinden het belangrijk om qua voedsel minder afhankelijk van andere landen te zijn door meer voedsel in Nederland te produceren. Consumenten denken niet dat dit gemakkelijk te realiseren is. Consumenten geven ook aan bereid te zijn, wanneer dat nodig is, hun voedselpatroon aan te passen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.