Arla Foods, het zuivelbedrijf dat eigendom is van boeren in 7 EU-landen, is één van de sterkere Europese zuivelbedrijven en succesvol in consumentenzuivel. Het bedrijf behaalt hiermee tussen de 56% en 59% van de omzet op de Europese markt. Door hoge zuivelprijzen en inflatie staat dit aandeel onder druk.
Een kleine 20% van de overige omzet komt uit de consumentenzuivel die buiten Europa wordt verkocht. Ingrediënten en bulkproductie zorgen voor de verdiensten van het resterende kwart.
Hiermee verschilt Arla nogal van bijvoorbeeld een bedrijf als FrieslandCampina, dat sterker is in business-to-business (B2B), in export en ingrediënten. Volgens betrouwbare bronnen zijn of waren deze twee bedrijven met elkaar in gesprek over een vorm van samengaan, iets wat Arla heftig ontkent.
Het grootste deel van Arla's consumentenzuivel wordt verkocht onder merk. Arla wist daarmee in de voorbije jaren mooie resultaten te behalen. Het aandeel merkproducten groeide gestaag. Arla heeft met name een sterke positie op de Deense, Zweedse, Duitse en Britse consumentenmarkten. In al deze landen heeft het bedrijf ook eigen leden en fabrieken.
Omzet merkproducten behouden
Dit jaar kwam er een ommekeer in de verkoop. In de eerste helft van 2022 werd een kleiner volume zuivelproducten onder merk verkocht, ten gunste van huismerk-producten en ook bulkzuivel. Door prijsverhogingen kon de omzet bij merkproducten nog wel op peil worden gehouden.
Naast het volume van verkochte merkproducten kwam ook de marge onder druk. Dat geldt overigens voor Arla Foods als geheel. De omzet steeg met 17% in de eerste helft van het jaar, de uitbetaalde melkprijs steeg met 17,5%. Daarnaast stegen veel andere kosten nog meer. De energiekosten stegen bijvoorbeeld met 346%.
Druk op marge
Voor Arla is het dus noodzaak om de verkoopprijzen voor haar consumentenzuivel verder te verhogen in de tweede helft van het jaar. Dat kan wel gaan wringen met het streven om meer producten onder merk te verkopen en het streven naar duurzamere zuivelproducten. Daarvoor krijgen de leden van de coöperatie immers meer betaald.
Vanuit de coöperatie bekeken is dat geen probleem, maar voor het zuivelbedrijf mogelijk wel. Een langdurige periode van melktekorten en inflatie kan de merkenstrategie ondergraven.
Door het wereldwijde melktekort kunnen zuivelbedrijven de meeste winst behalen met de verkoop van bulk naar markten buiten de EU.
Grote melkplas
Arla heeft met haar coöperatieve eigenaren en relatief grote melkplas (13,6 miljard kilo op jaarbasis) een sterke positie ten opzichte van veel andere zuivelbedrijven. Niet dat Arla geen last heeft van een teruglopende melkaanvoer, maar relatief minder dan veel andere bedrijven. Ten opzichte van de eerste helft van 2021 liep bij Arla de aanvoer slechts 3% terug. Door klimatologische omstandigheden en ook door strenge duurzaamheidseisen wordt melk een steeds waardevoller bezit voor zuivelbedrijven.
Arla is in toenemende mate ook actief in Azië en Afrika. Bovendien heeft het als lid van een slinkende groep Westerse bedrijven een aanwezigheid op de Chinese markt. Dit gaat onder meer via een partnerschap met zuivelreus Mengniu.