Als driekwart van je gin-tonic uit tonic bestaat, dan moet die tonic van topkwaliteit zijn. Dat is het simpele uitgangspunt waarmee Charles Rolls en Tim Warrillow in 2004 hun eerste stappen op de markt van mixdrankjes zetten. Bijna twee decennia later is het Britse Fever-Tree marktleider in zijn thuismarkt. De omzet steeg de eerste helft van het jaar, maar door hoge kosten slonk de winst nog meer. Hoe inflatiebestendig is het Britse sjieke frisdrankenmerk?
Afgelopen dinsdag (13 september) presenteerde Fever-Tree de halfjaarcijfers. De omzet steeg ten opzichte van de eerste helft van 2021 met 14% en komt uit op £160,9 miljoen. De winst voor belastingen is echter gekelderd naar £17,6 miljoen, dat is maar liefst 31% lager dan de winst over de eerste helft van vorig jaar.
Fever-Tree heeft te kampen met hoge kosten. Het glas is duurder geworden door de hoge gasprijzen en het bedrijf heeft te maken met hoge trans-Atlantische vrachtkosten. De verwachting is dat de toegenomen inflatiedruk ook in de tweede helft van 2022 de brutomarge beïnvloedt.
Aandelenmarkt
15 juli werd er al een winstwaarschuwing gegeven. Fever-Tree gaf toen aan in plaats van tussen de £63 en £66 miljoen voor het hele jaar een Ebitda te verwachten tussen £37,5 en £45 miljoen. Dat zorgde voor een dieptepunt van de aandelenkoers, die al enorm gezakt was sinds begin dit jaar. De koers is inmiddels weer iets opgekrabbeld. Maar op dit moment is het aandeel nog steeds ruim 67% minder waard dan begin dit jaar.
Om de afhankelijkheid van zeevracht te verminderen zet Fever-Tree in op meer lokale productie. Verder is de prijs van producten in het Verenigd Koninkrijk en volwassen markten in Europa opgevoerd, net als het volume. "Naast het stimuleren van de omzetgroei, blijven we extreem gefocust op het opvangen van de industrie brede kostenimpact", aldus CEO Tim Warrillow in een verklaring. "En hoewel we ons zeer bewust zijn van de extreme volatiliteit die van invloed is op energie gerelateerde en logistieke kosten, verwachten we op middellange termijn een geleidelijke afname."
De marktpenetratie van de mixfrisdranken staat nog maar aan het begin, volgens de onderneming. In het VK is het merk marktleider. Het thuisland is goed voor 33% van de omzet. Nog eens 33% van de omzet komt uit Europa, met een bovengemiddelde omzetgroei van 27% dankzij sterke prestaties in Zuid-Europa. Een kwart van de omzet komt uit de VS, maar daar ziet Fever-Tree nog heel veel kansen. De andere markten (vooral Australië en Canada) zijn goed voor 9% van de omzet.
Aan de prijs
Met een prijs van 2 tot 4 keer zoveel als de prijs van een liter Schweppes, en 1,5 tot 2 keer de prijs van een gemiddeld premium merk, zoals in het halfjaarverslag staat aangegeven, bevindt Fever-Tree zich in het topsegment. Maar het premium merk ziet dat vooralsnog als een voordeel. Het doel is de prijs te optimaliseren zonder het momentum van het merk te verstoren of onbetaalbaar te worden. De sleutelmarkten worden geplaagd door inflatie, dus dat wordt de komende tijd koorddansen voor Fever-Tree.