Het Scandinavische zuivelconcern Arla Foods heeft de omzet over het eerste halfjaar van 2022 zien stijgen met 17% tot €6,38 miljard. Volgens Arla komt dit vooral door het succesvol verhogen van de prijzen voor de zuivelproducten in de retail en de foodservice, alsmede door een goede marge in de handel van commodity's als melkpoeder en boter. Het coöperatieve bedrijf ziet de verkoop van de merkproducten door de inflatie echter dalen. Arla vreest dat deze trend doorzet.
Arla zag de verkoop van de merkproducten met een hogere toegevoegde waarde de laatste jaren sterk groeien, maar de eerste zes maanden van dit jaar zat daar duidelijk de klad in. Zoals verwacht, laat het bedrijf in een toelichting op de halfjaarcijfers weten. Dat valt niet te merken aan de omzet van de strategische merken. Door de gestegen prijzen neemt deze in de eerste helft van 2022 toe met 12,7% tot bijna €3 miljard. Onderliggend daalt het verkochte volume aan merkproducten bij Arla echter met 0,1%. Dit komt doordat de consumenten door de hogere prijzen hun aankoopgedrag aanpassen, licht Arla toe.
"De impact van de Russische invasie van Oekraïne heeft, naast de humanitaire kosten, de wereldwijde markten en de toeleveringsketens flink onder druk gezet. Met een sterk inflatoire omgeving voor ons en vele andere bedrijven en industrieën", zegt Torben Dahl Nyholm, CFO van Arla Foods. "Door het huidige mondiale tekort aan melk hebben de markten voor zuivelgrondstoffen in de eerste helft van 2022 aanzienlijke druk uitgeoefend op onze marges voor retailproducten." De huidige zuivelmarkt is in onbalans, vult Tuborgh aan. "Alle belangrijke regio's, de Verenigde Staten, Europa en Oceanië, produceren minder melk en dat is een ongekende situatie", vult CEO Peder Tuborgh op een (digitale) persconferentie. "Daar valt wel een rode lijn in te ontdekken. Melkveebedrijven hebben te maken met hoge kosten en onzekere toekomstverwachtingen door aanstaande overheidsmaatregelen op het gebied van duurzaamheid en klimaat. Daarom is er nu onvoldoende melk om aan de wereldwijde vraag te voldoen."
Omzet in foodservice loopt op
Het volume van het merk Arla daalde met -0,1%, bij een omzet van een kleine €1,78 miljard. Van Lurpak steeg de omzet weliswaar naar €347 miljoen, maar daalde het volume met -5,9%. Het merk Starbucks, de alliantie met de koffieketen, presteerde met een groei van 19,5% beter dan de verwacht door de groeiende consumptie binnenshuis. Arla zag de omzet aan de foodservice oplopen, door een groei in het volume aan merkproducten van 19%. Dit vloeit voort uit het herstel van de afzet na de coronapandemie.
In de Europa en het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet van Arla naar ruim €3,5 miljard, een stijging van 10,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij nam het volume aan verkochte merkproducten wel met 2,1% af, maar kon Arla naar eigen zeggen zijn concurrentiepositie behouden. In de andere markten zag Arla de omzet toenemen naar €1,23 miljard. een toename van 18,2%. Hier wist het bedrijf wel 3,8% meer aan strategische merkproducten te verkopen, vooral in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Zuidoost-Azië en de rest van de wereld. In deze gebieden is een aanhoudend sterke vraag naar gespecialiseerde wei-, eiwit- en lactoseproducten.
Verder dalend verkoopvolume strategische merken
De aanhoudende inflatiedruk en de wereldwijde geopolitieke onrust hebben een negatieve invloed op de wereldwijde groei, zo verwacht Arla voor de tweede helft van dit jaar. Daarbij gaat de mondiale melkproductie naar verwachting verder dalen, waardoor Arla verwacht dat de zuivelprijzen op een hoog niveau blijven. Het zuivelconcern vreest dat dit het vertrouwen en de consumptie van de consument in zuivel gaat schaden. Arla rekent over het volledige jaar 2022 op een uiteindelijke omzetgroei van 13,5% tot 14% ten opzichte van 2021, waarbij het verkochte volume van de merkproducten met 2% tot 3% afneemt door de gestegen prijzen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.