Een groep van meer dan zestig grote investeringsfondsen wil dat de voedselindustrie beter op het watergebruik gaat letten. Het nieuwe consortium dat gezamenlijk $9,8 biljoen aan investeringen beheert, wil 's werelds grootste voedsel- en drankbedrijven in beweging brengen om bronnen te beschermen en hen duidelijk maken dat ze water als financieel risico voor hun onderneming moeten zien.
Het 'Valuing Water Finance Initiative', zoals het consortium heet, wil met meer dan zeventig grote bedrijven die consumentengoederen maken in gesprek gaan over hun watergebruik, hoe zij het gebruik managen en hoe zij hun uitstoot verminderen. De deelnemers van het initiatief zijn onder andere pensioenfondsen, de regeringen van Amerikaanse staten en vermogensbeheerders. Bedrijven worden opgeroepen te voldoen aan de eisen van de Corporate Expectations for Valuing Water.
Ook is het de bedoeling dat de bedrijven geen negatieve impact hebben op de watervoorraad in gebieden waar water schaars is, bijvoorbeeld door droogte. Dat geldt voor de hele waardeketen. Ook mag de waterkwaliteit in de gehele waardeketen niet slechter worden en moeten bedrijven natuurlijke ecosystemen beschermen. Ook moeten zij bijdragen aan de gemeenschappen waar zij actief te zijn, door te zorgen voor universele toegang tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen. Voor dit beleid moet het bestuur verantwoordelijk worden gesteld en tot slot moet er een beleid komen om te lobbyen voor beter waterbeleid.
Samenwerking met Nederlandse regering
De samenwerking is een initiatief van CERES, een Amerikaanse non-profit organisatie, die samenwerkt met de Nederlandse regering die eerder het Valuing Water Initiative lanceerde. Wat de samenwerking precies inhoudt is niet bekend. Het doel is om de 72 bedrijven met een hoog watergebruik duidelijk te maken dat het hoge verbruik een financieel risico is en hen te laten investeren in manieren die water beter beschikbaar maken en beschermen. De pijlen zijn onder meer gericht op Nestlé, Unilever, Kraft Heinz, Danone, Tyson Foods, Bunge, JBS, Smithfield Foods, Pepsico, the Coca-Cola Company, Heineken en Mars.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.