Lucas Bols heeft een goede afdronk gehad van het herstel van de markt na de coronapandemie. De drankenproducent zag de omzet in het boekjaar 2021/2022, dat loopt tot en met 31 maart van dit jaar, met 10% stijgen ten opzichte van het pre-coronajaar 2019/20. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië is Lucas Bols stevig gegroeid.
Dit meldt het bedrijf in een toelichting op de vandaag (25 mei) gepubliceerde jaarcijfers. Ten opzicht van het vorige boekjaar 2020/21, dat werd gedomineerd door lockdowns, steeg de omzet zelfs met 61%. Huub van Doorne, CEO van Lucas Bols, laat in de verklaring weten: "We zijn erg tevreden met de solide resultaten die in het boekjaar 2021/22 zijn behaald. Hoewel COVID-19 een centraal thema bleef, konden we ons in de meeste belangrijke markten snel herstellen."
De operationele winst (excl. eenmalige posten) steeg met 140% naar €20,6 miljoen, terwijl de nettowinst (excl. eenmalige posten) groeide van € 3,3 miljoen in 2020/21 naar € 14,7 miljoen dit jaar. "Afgelopen jaar hadden verstoringen van de wereldwijde supply chain invloed op zowel de beschikbaarheid als de prijzen van grondstoffen en logistieke diensten", aldus Van Doorne. "Die werden op hun beurt ook beïnvloed door de recente toename van de macro-economische en geopolitieke instabiliteit. Dit had een impact op onze winstgevendheid en kasstroomgeneratie, hetgeen we waar mogelijk hebben gecompenseerd met gerichte maatregelen. We verwachten dat deze ontwikkeling zich in het boekjaar 2022/23 doorzet en hebben daarom geïnvesteerd in ons werkkapitaal door meer voorraden aan te houden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.