Shutterstock

Analyse Papa Johns

Papa Johns slaat vleugels uit naar Afrika

29 November 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Pizzaketen Papa Johns breidt uit met zestig vestigingen in Nairobi en Kenia, samen met franchisepartner Kitchen Express. Deze uitbreiding past in de strategie om wereldwijd nog meer aanwezig te zijn. Het aandeel van Papa Johns op de Nasdaq steeg licht na het bekendmaken van de uitbreiding in Afrika.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het bedrijf opent vier restaurants in Nairobi in 2022. Amanda Clark, Chief Development Officer van Papa Johns: "Het voor het eerst vestigen in Sub-Sahara Afrika biedt een geweldige kans voor Papa Johns." In de afgelopen jaren werd de pizzaketen actief in onder andere Spanje, Portugal, Duitsland, Frankrijk, Polen, Cambodja, Pakistan en Tunesië. In de afgelopen zes maanden stegen de aandelen van het bedrijf 44,2% in waarde.

Abdinasir Ali Hassan, voorzitter van Kitchen Express, zegt over de geplande uitbreiding in Kenia: "Papa Johns is een bedrijf waarvan de visie en waarden nauw aansluiten bij de onze. Deze samenwerking brengt twee merken samen die zijn gebouwd op kwaliteit en service."

Bron: iex.nl

Op de Nasdaq steeg het aandeel Papa Johns op woensdag 24 november naar $133. Dat had waarschijnlijk te maken met de aangekondigde expansie op de Afrikaanse markt. Donderdag was het Thanksgiving en was de Nasdaq gesloten. Op Vrijdag 26 november sloot het aandeel met $128.

Dinsdag 23 november presenteerde Papa Johns zijn nieuwe logo en rebranding, dat doorgevoerd wordt in de restaurants wereldwijd. Het bedrijf liet de apostrof in haar naam vallen. Met deze rebranding neemt het foodbedrijf afstand van de founder John Schnatter, die in 2018 werd ontslagen na de beschuldiging van racistische openbare uitingen. Rob Lynch is sinds drie jaar de CEO. Hij was hiervoor topman bij foodbedrijf Arby's.

Niet meer in de rij met zelfbedieningbalies 
In de restaurants van Papa Johns komen vanaf nu zelfbedieningbalies voor klanten om bestellingen mee naar huis te nemen zonder in de rij te hoeven staan. Het pizzabedrijf blijft vasthouden aan de slogan 'Betere ingrediënten. Betere pizza.' Papa Johns was de eerste nationale pizzabezorgketen die de verwijdering van kunstmatige smaakstoffen uit zijn menu aankondigde.

Het hoofdkantoor van Papa Johns verhuisde dit jaar naar Atlanta, waar het 60.000 vierkante meter tot zijn beschikking heeft. De pizzaketen is van plan om hier nog tweehonderd mensen in dienst te nemen. Het bedrijf richt zich op de stad vanwege de luchthaven en de concentratie van hoofdkantoren van grote restaurants zoals Arby's, Focus Brands en Chick-fil-A.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden