Frans Claassen Fotografie

Interview Beefy Green

'Oesterzwam is perfect voor hybride burger'

25 Oktober 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Hybride burgers - een combinatie van vlees en een plantaardig ingrediënt - zijn in opkomst. Start-up Beefy Green sprong in dit 'gat' op de markt, met burgers die voor 50% uit rundvlees en voor 50% uit oesterzwam bestaan. Is er al markt voor dit soort producten? En wat is het toekomstperspectief? Oprichter Frank Nouwens vertelt er meer over.

Onlangs wonnen jullie de 'European enterprise network award 2021'. Hoe belangrijk is deze prijs voor start-ups?
"Het is een welkome prijs. Vooral omdat het belangrijk is in the picture te komen bij een (internationale) doelgroep, en om bewustwording te creëren. We hopen dus dat er wat leads uit voortkomen. De voornaamste reden dat we ons bij Enterprise Europe Network, dat gefinancierd wordt door de Europese Commissie, hadden aangesloten, is om internationale contacten te leggen bij de ontwikkeling van vleesvervangers. Wij hebben de opstart 100% uit eigen gelden gefinancierd. Dat moeten we nu terugverdienen. In the picture zijn is daar een belangrijk onderdeel van."

Een hybride burger, hoe kwam je op het idee?
"Ik kwam vier jaar terug - eind 2017 - al op het idee. In mijn vorige functie had ik contact met paddenstoelenkwekers. Eén van hen, een kweker van oesterzwammen, zocht een hoogwaardige toepassing voor zijn restproduct: de steeltjes. Zo ontstond het idee om een hybride burger te maken. Het is niet nieuw om dierlijke eiwitten met plantaardige ingrediënten te mengen, dat gebeurt al volop. Vooral in de Verenigde Staten zijn ze hier ver mee. Ik vind dat wij dat hier ook kunnen."

"Na een paar maanden kregen we onze eerste 'echte' klant. Dat was een industriële speler. Die heeft 100% veganistische hamburgers gemaakt van ons ingrediënt: de oesterzwam. We werden dus grondstofleverancier voor hem. Er volgden diverse herhaalbestellingen en tegenwoordig is er flinke vraag naar deze reststroom. De volgende stap voor ons is het introduceren van diverse consumentenproducten. Die willen we vanaf nu professioneel in de markt zetten. Gastvrij Rotterdam was voor ons op dat gebied een eerste stap."

Hoe vermarkt je een hybride burger?
"Zoals tegenwoordig volop het geval is, gaat het om het verhaal dat je wil vertellen. Van de partijen die nu hybride burgers produceren, hoor je vooral dat er groenten of getextureerd plantaardig eiwit in zit. De vraag is echter of dat echt smaakvol is. Oesterzwammen houden meer vocht vast tijdens de bereiding, waardoor een sappige, vlezige bite ontstaat die perfect past bij vlees. Daarnaast is er het voordeel dat er weinig afwijking is in de kleur of textuur van het dierlijke vlees als je 'bijmengt' met oesterzwam. Dat heb je bij groenten wel. Deze voordelen zijn nog niet algemeen bekend. Daarom moeten wij echt de boer op om de voordelen te benadrukken."

Wat is jullie doelgroep?
"We hebben ontdekt dat hogeropgeleide vrouwen eerder voor zo'n product kiezen, dan lageropgeleide mannen. Oesterzwam is ook wat exclusiever en dus kost het meer. Qua afzet moet je denken aan de betere burgertentjes of aan steden waar relatief veel vrouwen wonen: Arnhem, Leiden, Maastricht, Den Haag, Amsterdam en Groningen. Ook Brabantse steden, als Breda en Den Bosch, hebben potentie. Verder richten wij ons op de universiteiten, bedrijfskantines en accountantskantoren."

Is er veel onbekendheid over de teelt van oesterzwammen?
"Oesterzwammen staan, na witte champignons en kastanjechampignons, op plaats drie van de meest gegeten Nederlandse paddenstoel. Maar het klopt dat consumenten weinig over de teelt weten. Er is geen automatisering in de teelt, dus alles wordt met de hand gedaan. Zelfs het schoonmaken. Dat maakt het een arbeidsintensieve en dure teelt in tegenstelling tot de teelt van bijvoorbeeld champignons. Om te investeren in automatisering is meer volume nodig en dat is er nog niet. De vraag naar oesterzwammen moet daarvoor eerst groeien."

Waar kopen jullie het rundvlees in?
"De burgers worden geproduceerd bij Meatstreet. De oesterzwammen lever ik bij hen aan en zij voegen het vlees van dubbeldoelkoeien toe. Dat is ook niet het goedkoopste vlees, maar het is wel duurzamer. Hier heb ik bewust voor gekozen. Ik wil achter het hele verhaal staan."

Hoe ziet de toekomst voor hybride burgers eruit?
"We schakelen momenteel te radicaal over van vlees naar vleesvervangers. Er is nog steeds een grote groep consumenten die dit wat rustiger afbouwt. Dan is hybride vlees een ideale tussenstop. Zolang je geen smaakverschil proeft, heb je hiermee het beste van twee werelden. Ik geloof echt in deze combinatie. Dat het concept nog onbekend is, daar moeten wij wat mee. Een consument leert het pas kennen als hij het vaker tegenkomt."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden