Van Geloven

Interview Van Geloven

Van Geloven groeit in kaas- en vleesloze snacks

4 Oktober 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Bij Van Geloven groeien de vleesvervangers hard. "Wij denken dat over vijf jaar de helft van ons assortiment uit vegetarische producten bestaat. De groei versnelt. We voorzien dat snacks zonder vlees een enorme vlucht gaan nemen," vertelt Leonie Caris, marketingmanager foodservice bij Van Geloven. Op 8 oktober wordt een nieuwe fabriek in Maastricht geopend met een state-of-the art productielijn.

Waar zit de groei bij Van Geloven?
"De groei in de vegetarische snacks zit vooral binnen de retail, maar ook in het segment 'out-of-home'. Wij willen groeien in vleesloze varianten van de populaire snacks, zoals Mora kroketten en frikandellen. Naast vegetarische frikandellen, kroketten en bitterballen ontwikkelen we ook andere snacks. Met kaas of groente. Nu al maken we op grote schaal kaassnacks, ook voor megafastfoodbedrijven. Moederbedrijf McCain heeft een nieuw assortiment ontwikkeld: de 'Cheese Pillow'. Dat is eigenlijk een mini-kaassouffle die je kunt vullen met allerlei typen kaas. Die doet het vooral goed in Duitsland, Rusland, Spanje en Portugal. Ook de 'Chili Cheese Nugget' doet het goed. In Maastricht wordt nu een aparte productiehal gebouwd, met een state-of-the-art-productielijn, om de groei van de snack op te vangen. Deze snacks zijn echt een trend die ook naar Nederland komt. Onze 'Souflesse' doet het ook ontzettend goed, die groeit al jaren met 10% tot 15%."

Hoe komen jullie aan inzichten over consumententrends, zoals groentesnacks?
"Wij volgen veel trends en inzichten. Ook doen we onderzoek naar waar de potentie ligt in vegetarische snacks. Al willen wij deze benaming liever niet teveel gebruiken, omdat consumenten met name op zoek zijn naar lekkere snacks, en daar gaat onze communicatie dan ook naar uit. Het moet meer zijn: by the way, lekker hapje, het is ook nog eens vegetarisch. In onze samenleving is het natuurlijk al vrij normaal om af en toe vegetarisch te eten."

Heeft de coronacrisis jullie hard geraakt? 
"Wij hebben het geluk gehad dat onze omzet verdeeld is tussen in-home en out-of-home. Tijdens de crisis kochten consumenten veel snacks. Natuurlijk heeft de coronapandemie ons wel pijn gedaan, omdat de horecabranche stillag, en ook de evenementen er niet waren. Gelukkig bleef de schade beperkt, omdat de retail dit deels opving."

Van Geloven is opgericht in 1945. Hoe zien jullie de toekomst?
"Wij zetten groots in op de vleesvrije snacks. Wij verwachten dat we richting een omzet gaan waarvan de helft vleesvrij is. Dat is niet altijd vegetarisch of veganistisch. Vandaar de kaassnacks. Daarnaast zijn er meer trends te zien. Ten eerste, als consumenten snacken, willen ze dat 'goed' doen. Kwaliteit is steeds belangrijker. De Bourgondiër is een voorbeeld. We zien een trend van de basiskroket naar de luxe kroket. Daarnaast is het terugdringen van zout en kunstmatige smaakstoffen actueel. Daar zijn we op de achtergrond mee bezig. Een groot deel van onze snacks zijn al door dat proces gegaan. We hangen dat niet aan de grote klok. We willen dat het geen bekendheid krijgt. Als je in staat bent het lagere zoutgehalte te compenseren en de smaak blijft hetzelfde, dan doe je het goed. En als laatste, het samen genieten van snacks als het weer kan, ook op terrassen." 

Waar zitten de barrières?
"Wij zijn afhankelijk van de ontwikkeling van vegetarische grondstoffen, en onze toeleveranciers. Veel vega snacks zijn gemaakt van soja, en de verwachting is dat de plantaardige markt een grote vlucht gaat nemen. Dus het is afwachten hoe het gaat met de beschikbaarheid van grondstoffen. Er zit een groot verschil tussen de in-home-markt, en de out-of-home markt. De consument die bij de supermarkt winkelt, is bewust bezig met eten, en kiest vaker voor vegetarische alternatieven. Maar als consumenten uit eten gaan, dan willen ze zichzelf verwennen met een goed stuk duurzaam vlees. Het consumentengedrag loopt dus niet altijd synchroon. Door corona zijn veel mensen bewust gaan nadenken over de duurzame voedselketen. Dat is ook de reden dat wij hier op inspelen, op deze twee werelden van de consument."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden