Shutterstock

Interview Unwaste

Unwaste zet een streep door afval

24 Juni 2021 - Kimberly Bakker

Unwaste is een startup die een streep zet door afval. Organische bijstromen (of reststromen) moeten een functie krijgen in het dagelijks leven. Dat doet het bedrijf door ze te verwerken in diverse verzorgingsproducten. Zo maakt het onder meer handzepen met daarin sinaasappelschillen of koffiedik. Bart Aupers, co-founder van het bedrijf, vertelt er meer over. “Afval is echt te mooi om weg te gooien.”

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

"In onze ogen hoeft afval niet eens te bestaan. Want als door mensen geproduceerd afval altijd relevant is, dan blijft er niets meer over om weg te gooien", zo is te lezen op de website van Unwaste. De startup wil afval een nieuwe functie geven. "De mens produceert (als enige levenssoort op aarde) enorme hoeveelheden afval zonder goede bestemming. Wij willen het beeld van afval veranderen. Het bestaat niet. Je kan het altijd goed inzetten. Wij doen dat door reststromen te verwerken in verzorgingsproducten", vertelt co-founder Bart Aupers.

Hoe zijn jullie tot het idee van Unwaste gekomen?
"Het idee is begonnen bij Robert-Willem Dol. Hij is de initiator van Unwaste. Na het werken in de tuin waste zijn grootmoeder haar handen altijd met een zelfgemaakte mix van koffiedik en groene zeep. Dat is blijven hangen en vormt de kern voor Unwaste. Hij vroeg zichzelf af: kunnen we niet structureel organische grondstoffen inzetten om jezelf te verzorgen? Ik ben zelf in 2019 ingestroomd als co-founder. We hebben toen de ambitie uitgesproken om er een serieus bedrijf van te maken."

"Hoe wij ons onderscheiden? Het antwoord daarop is tweeledig. Ik vind het namelijk goed dat er zoveel bedrijven zijn die zich zorgen maken over de hoeveelheid afval. Dus: hoe meer bedrijven zich hiervoor inzetten, hoe beter. Maar tegelijkertijd is er ook een groepje bedrijven die afvalstromen niet op een hoogwaardige manier inzet. Er zijn bijvoorbeeld partijen die koffiedik drogen en dit bijmengen met bioplastic en er gadgets van maken. Het bijmengen van koffiedik in plastic heeft een keerzijde, het is na gebruik niet meer hoogwaardige te recycleren. Je doet dan wel een claim op circulariteit, maar je kijkt onvoldoende naar de life cycle en nuttigheid van het product. Ik ben van mening dat de oplossing die je presenteert ook zinvol moet zijn. Dat is iets wat wij met Unwaste proberen te doen."

Welke reststromen gebruiken jullie en wat voor soort producten maken jullie ervan?
"Wij gebruiken organische stromen, dat we afval noemen, die vrijkomen bij het produceren van voedsel, zoals koffie of jus d'orange. Het grootste deel daarvan wordt normaliter afgedankt, het wordt gezien als waardeloos afval. Maar het is prima opnieuw in te zetten. De meest hoogwaardige manier om afval te gebruiken, is door het op je lijf te smeren. Denk aan producten als vaste en vloeibare zeep voor hand&body, desinfecterende handspray, maar ook crème en lotions."

"Die producten verkopen we zowel aan bedrijven als aan consumenten. Bedrijven die met ons samenwerken, zijn onder meer het Van Gogh Museum, Bol.com, Nationale Nederlanden en Schiphol. Maar er zijn ook bedrijven die onze producten als relatiegeschenk willen geven. Denk aan de gemeente Amsterdam of Rabobank. Na de zomer komen we met een webshop en dan kan de consument ook direct bij ons producten aanschaffen."

In hoeverre hebben jullie last gehad van de coronacrisis?
"Ja, dat heeft ons behoorlijk negatief beïnvloed. We zouden een aantal pilots draaien bij diverse bedrijven. Maar bijvoorbeeld het kantoor van Nationale Nederlanden was dicht, waardoor die pilot niet door kon gaan. De toekomst is nog steeds onzeker. Dus er heerst enige terughoudendheid bij bedrijven. Tegelijkertijd heeft het ons ook de motivatie en focus gegeven om ons te richten op de consumentenmarkt. We hadden de tijd om onszelf door te ontwikkelen."

Hoe kunnen bedrijven zelf aan de slag gaan met het verminderen van verspilling?
"Ik moet eerlijk zeggen dat dit lastig te beantwoorden is. Als je als bedrijf verschillende stromen afval hebt, dan is het op dit moment lastig je daar op een goede manier van te ontdoen. Additionele kosten en regelgeving helpen niet mee. Het is dus makkelijker om alles bij het restafval te gooien. Het betekent dat bedrijven zelf de stap moeten nemen om die organische reststromen 'door te geven'. Maar ze moeten zich ook beseffen dat dit een extra handeling is en dat het voor nu nog geld kost. Dat moeten ze echt willen."

"Gft-afval is een lastige uitdaging om wat mee te doen. Dat is immers een grote hoop met verschillende typen afval. Je komt dan al gauw uit op biovergisting. Er zijn wel andere technieken in ontwikkeling, zoals het verwerken tot hoogwaardig koolstof. Maar dat staat echt nog in de kinderschoenen."

Als we kijken naar de toekomst, welke plannen hebben jullie als bedrijf dan?
"Allereerst willen we onze webshop na de zomer lanceren. Verder hebben we de ambitie om zoveel mogelijk organische reststromen in een zo breed mogelijk productassortiment te verwerken. Denk aan crèmes, bodylotion of zonnecrème. Dat is wel een ambitie van jaren, want er zit veel onderzoekstijd in. Maar alles wat we maken en gaan maken heeft sowieso te maken met persoonlijke verzorgingsproducten. Dat vinden wij de mooiste manier om een streep door afval te zetten."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden