Pandriks Group

Interview Peter van den Berg

'We willen het beste brood, met de laagste kostprijs'

27 Mei 2021 - Kimberly Bakker1 reactie

In negen jaar tijd is de omzet van Pandriks Group gestegen van €0 naar €90 miljoen. Een prestatie waar CEO Peter van den Berg uiteraard zeer trots op is. 'De consumptiecijfers van brood zijn al jaren redelijk stabiel. Met dat in gedachten is het een unieke en spectaculaire prestatie. Maar we moeten nu niet met ons hoofd in de wolken lopen. Als we onze poten op de grond houden en onze visie in het achterhoofd, dan kunnen we nog veel meer consumenten blij maken met ovenheerlijk 100% natuurlijk desembrood.'

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Pandriks Group werd in 2012 opgericht met het idee het ultieme brood te maken zoals dat vroeger ook gebeurde. "Dan heb ik het echt over 200 jaar geleden", vertelt Van den Berg. "Toentertijd werd er veel tijd uitgetrokken voor het maken van brood en was er nog geen gist. Met dat idee is de Pandriks Group tot stand gekomen. Ons brood wordt gemaakt op basis van zuurdesem en dit hele proces duurt ongeveer dertig uur", licht de CEO toe. "Wij willen consumenten laten genieten van het beste bake off brood, dat wordt gemaakt volgens de oude principes, met de meest moderne technologie en op de meest duurzame wijze, dat is onze missie."

Het bedrijf kent twee productgroepen: bake-off voor de instore bakery en zuurstofarme verpakkingen. "De bake-off producten worden in de supermarkt afgebakken, waarna je die als consument vers kunt kopen. Bake-off is onze voornaamste bezigheid, ongeveer 80%. De overige 20% zijn de zogenaamde ZAV-verpakkingen (zuurstofarm verpakt). Dit zijn desembroodjes die de consument thuis kan afbakken." Pandriks biedt dit laatste product aan onder haar eigen merk SlooOW. Inmiddels belevert het supermarktketens in Duitsland, Nederland, België, Engeland en Ierland én binnenkort in nog meer Europese landen.

De grootste stenen oven ter wereld
De lange bereidingstijd is iets wat Pandriks uniek maakt. "De grote, industriële bakkerijen doen er ongeveer drie uur over om een brood te maken, terwijl dat bij ons zo'n dertig uur is. Zij werken met veel gist en hoeven daarom de broden minder lang te laten rusten. Wij kiezen er, in tegenstelling tot onze conculega's, bewust voor om ons deeg zoveel mogelijk rust te geven. Het resulteert in brood met onze karakteristieke dunne, krokante korst, een luchtige structuur en een ongeëvenaarde smaaksensatie." Doordat het bedrijf verder nauwkeurig rekening houdt met de luchtvochtigheid en temperatuur in de bakkerij weet het ook een autonome glans te creëren.

Dat is niet het enige dat het bedrijf uniek maakt, stelt de CEO. "We bakken al onze producten in een stenen oven. We hebben zelfs de grootste stenen oven ter wereld, een lijn van ongeveer 50 meter. Ook onze inzet op biologisch is uniek." Het bedrijf heeft momenteel een bakkerij in Meppel en een bakkerij in Duitsland. De bakkerij in Duitsland is eind 2016 gekocht. "Dat was een spiksplinternieuwe bakkerij, waarin nog nooit een broodje was geproduceerd, met hetzelfde identieke productieproces als in Meppel."

Inzet op biologisch
De bakkerij in Duitsland kreeg de naam Bio Breadness. "We wilden toen al duidelijk inzetten op biologisch", licht Van den Berg toe. In Duitsland is de volledige productie nu biologisch en in Nederland is dat 30% tot 40%. "Dat betekent dat ongeveer 60% van onze omzet biologisch is. We zijn daarmee de grootste biologische bakker van Europa." Ook de komende jaren wil het bedrijf blijven inzetten op biologische productie. "We willen het zelf graag, maar je ontkomt er ook niet meer aan. Vanuit Brussel is er steeds meer aandacht voor de aarde en hoe we daarmee omgaan." Daarbij doelt de CEO op het feit dat tegen 2030 25% van het landbouwareaal in Europa biologisch moet zijn. 

Al zie je volgens hem tegelijkertijd ook dat dit soort ontwikkelingen per land erg verschillend worden opgepakt. "In Duitsland is het biologische aandeel van alle levensmiddelenverkopen meer dan 9%, terwijl we in Nederland op 3,6% zitten. Er is dus nog een behoorlijke slag te slaan, zowel richting de doelstelling van 2030 als op onze oosterbuur. Overigens geldt dat ook voor Engeland, dat land blijft ook achter."

Van den Berg gelooft wel dat dit aandeel zal groeien. Enerzijds vanuit de consumentengedachte en anderzijds vanuit de stimulans vanuit de overheid. "De consument is steeds bewuster bezig met wat hij of zij eet en daarnaast zal ook de overheid het stimuleren vanuit Brussel. Overigens vind ik dat zelf een positieve ontwikkeling. Ik ben boerenzoon en weet hoe belangrijk het is om zorgvuldig met de aarde om te gaan en daarmee ook hoogwaardige kwalitatieve producten te produceren."

Vooral als het gaat om alledaagse producten is volgens hem inzet nodig. "Als je biologische snacks maakt, dan is dat minder relevant. Met bijvoorbeeld biologisch brood, zuivel, groenten en fruit maak je echt impact." De Nederlandse retailers zouden daar meer een rol in kunnen spelen. Volgens de CEO lopen die nog achter op bijvoorbeeld Duitse ketens. "Er is wel wat gaande, maar als je als Nederland die 9% van Duitsland wil evenaren, dan heb je echt nog wel een paar jaar nodig. En ik geloof niet dat de Duitse consument veel bewuster bezig is met gezondheid dan de Nederlandse consument. Het heeft echt te maken met wat je aangeboden krijgt. Het is de taak van supermarkten om daarop in te zetten."

Van den Berg stelt wel dat de kwaliteit van biologisch hoogwaardig of superieur aan conventioneel moet zijn om het te laten slagen. "Daar mogen geen concessies op gedaan worden. Daarnaast mag er qua prijs geen groot verschil zitten tussen gangbaar en biologisch. Vandaar dat wij werken met hoge capaciteitslijnen, dezelfde lijnen voor biologisch als voor conventioneel. Als je louter kijkt naar SlooOW, dan zijn we van alle producten in brood verkozen tot 'Gekozen Product van het Jaar' op basis van vier criteria: aantrekkelijkheid, innovatie, aankoopintentie en smaak. Ondanks, of misschien wel dankzij, het feit dat het biologisch is."

Investeren en coronacrisis
Afgelopen jaar stond natuurlijk in het teken van de coronacrisis. Veel consumenten gingen hamsteren en dat merkte ook Pandriks. "We zagen in het begin van de crisis echt een enorme stijging in de verkopen, al was die wel per land verschillend. Later ondervonden we wat afzetdruk voor onze instore bake-off producten. We konden merken dat de consument minder vaak naar de supermarkt ging. Deze producten verkopen vooral goed bij de consument die twee tot drie keer per week in de supermarkt te vinden is en dan verse broodjes meeneemt. Daarentegen werden de afbakbroodjes voor thuis juist meer verkocht."

Al met al heeft Pandriks het jaar goed kunnen afsluiten. Volgens Van den Berg kwam dat door nieuwe klanten, stijging van zuurstofarme verpakte broodjes, maar ook door een aantrekkende instore bake-off-markt. De CEO verwacht dat de instore bake-off-markt verder zal groeien. "De consument zal voor kwaliteit kiezen en met vers afgebakken broodjes zullen supermarkten consumenten weer vaker in de winkel laten komen."

Wat wel even spannend was, zo vertelt de CEO, was het feit dat ze vlak voor de coronacrisis een besluit hadden genomen over een investering van een kleine €40 miljoen. "Ik had echt net mijn handtekening onder de contracten gezet. Toen vroeg ik mij wel even af wat dit voor ons zou gaan betekenen. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en over een maand of twee is de hele verbouwing klaar. Echter, er wordt vanaf januari dit jaar al volop gedraaid op de tweede bake-off-lijn in Meppel."

'Technologie is een grote kans'
Het bedrijf gelooft in twee assen: de kwaliteits-as en de kostprijs-as. "Daar blijven we ons voortdurend op focussen. Om de interne logistiek te optimaliseren en daarmee de duurzaamheid te verhogen, hebben we een vol automatisch vrieshuis gebouwd, dat we over vier weken in gebruik nemen. Er zijn 13.000 à 14.000 palletplaatsen en er komt geen mens meer aan te pas. De producten gaan via een brug met rails van de bakkerij naar het warehouse en van daaruit naar de klant. Technologie is voor ons echt een kans om de kostprijs laag te houden. Door deze technologie werken we ook volop aan de duurzaamheidsagenda. We gaan bijvoorbeeld 14.000 zonnepanelen plaatsen en maken gebruik van superefficiënte ovens."

Daarnaast blijven we inzetten op onze missie: het beste zijn in bake-off, op de meest duurzame en innovatieve manier. "We doen elke dag een kwaliteitstest. Dan kijken we wat hebben we geproduceerd en vergelijken het enerzijds met producten die we eerder hebben gemaakt en anderzijds met producten uit de markt. Als we vinden dat we niet de beste zijn, is er huiswerk voor de productontwikkelaars en onze bakkers. Wij willen één ding: de beste zijn."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden