Liquidseal

Interview Liquidseal

'Liquidseal biedt duurzame manier van verpakken'

9 September 2021 - Kimberly Bakker

Jaarlijks wordt zo'n 1,3 miljard ton voedsel weggegooid. Ongeveer een derde daarvan is voedsel dat tijdens het transport is bedorven of beschadigd. Liquidseal heeft een nieuwe coatingtechnologie ontwikkeld dat groenten en fruit tot wel twee keer zo lang vers houdt. Zo draagt het een steentje bij in de strijd tegen voedselverspilling en het verminderen van verpakkingsafval. Managing director Victor Monster vertelt er meer over.

Liquidseal is zestien jaar geleden opgericht. Toentertijd focuste het bedrijf zich op de ontwikkeling van een coating om bloembollen langer houdbaar te maken. "Dat was strategisch gezien een mooie marktintroductie. Zo'n 60% van de bloembollen wordt namelijk in Nederland geproduceerd", vertelt Victor Monster. "Later hebben we ook formuleringen ontwikkeld voor rozen, onder meer om botrytis (schimmelvorming) tegen te gaan.  In de jaren daarna hebben we ons – met het geld dat we verdiend hebben in de bloemensector – doorontwikkeld naar de groente- en fruitsector." Liquidseal heeft onder meer coatings ontwikkeld voor avocado's, citrusfruit, papaja's, mango's en meloenen. Ananas en bananen staan op de 'to do'-lijst.

Hoe werkt jullie nieuwe, eetbare coating precies?
"Technisch gezien is het een vloeistof. Door te sprayen of dompelen ontstaat een ultradun filmlaagje rondom het product. Daarin werken we met een kanaalstructuur, waardoor we de CO2- en zuustofuitwisseling van het fruit en de verdamping ervan kunnen beïnvloeden. Hoe meer invloed je uit kan oefenen, hoe beter je de houdbaarheid kan verlengen. Ter vergelijking: doe je de schuif van de barbecue helemaal dicht, dan brandt het hout niet. Doe je hem helemaal open, dan is het hout snel weg. Zet je de schuif een beetje open, dan brandt het voor een langere periode. Dat is feitelijk wat we doen. We bepalen de hoeveelheid zuurstof en verdamping en kunnen zo de houdbaarheid verlengen."

Hebben jullie inspiratie in het buitenland kunnen opdoen? Of is dit echt helemaal nieuw?
"Er zijn wel meer bedrijven bezig met naoogst oplossingen als deze. Een aantal hebben het ook gevonden door middel van componenten die je in Europa niet mag gebruiken. Wij richten ons echt op dat wat ook in Europa mag en dus ook hier toepasbaar is. Onze jarenlange ervaring en kennis opgebouwd in de bloemen(bollen)sector hebben we ingezet voor de ontwikkeling van formuleringen in de fruitsector."

Hoe ver zitten jullie in het ontwikkelingsproces?
"We zijn marktrijp. Dat betekent dat we de markt op kunnen met een bepaalde formulering. Ook zijn we al in contact met retailers en importeurs. Daar zitten we in een testfase, waarbij één importeur al heeft gekozen om alle avocado's komend jaar te behandelen met onze coating. Dat wordt voor ons de écht grote proef. Over het algemeen is zeer veel interesse, ook vanuit Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen. Het is een andere manier van verpakking, het zorgt voor minder plastic. Ook moeten telers en kwekers op zoek naar nieuwe oplossingen, onder meer vanwege het gedwongen terugdringen van het aantal chemicaliën. Wij kunnen daar een van zijn."

Het is deze week de Verspillingsvrije week, een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Deze eetbare coating sluit ook hier goed op aan. Is het tegengaan van verspilling een van de hoofdredenen om het te ontwikkelen?
"Het tegengaan van voedselverspilling is wel een van onze pijlers. Als je weet dat een derde van het voedsel dat we produceren verloren gaat, is het zonde dat we vruchtbare aarde, grondstoffen en arbeid stoppen in de productie. We moeten de gehele leveringsketen daarom beter onder controle hebben en houden. Het voordeel van Liquidseal is dat het direct na de oogst aangebracht kan worden. Het blijft er vervolgens tot de consument op zitten: van veld tot vork. Wij zijn daarnaast ook trots lid van stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Puur vanwege het doel dat gediend wordt. Wat we produceren, moeten we ook consumeren. Zeker in de wetenschap dat we tegen 2050 misschien wel tien miljard mensen rond hebben lopen. Dan gaan we problemen ervaren als we zo doorgaan. Met Liquidseal dragen wij een steentje bij aan het tegengaan van voedselverspilling."

Is het ultieme doel dat deze eetbare coating straks in alle supermarkten te vinden is?
"Het grootste doel is dat 'liquid sealen' een werkwoord wordt. Parallel daaraan willen we dat het voedsel dat we nu over de zee transporteren ook goed aankomt. Het moet van goede kwaliteit zijn, met minder verspilling dan nu plaatsvindt. We hebben, naast bovengenoemde producten, ook getest op komkommers, uien, appels en peren. Maar vanuit Brussel mag dat nog niet. De lobby om die wet te veranderen, wordt gelukkig wel sterker. Deze coatings zijn volledig biologisch afbreekbaar, composteerbaar en eetbaar. Het is dus duurzaam. Ook in de Europese Green Deal wordt gesproken over het tegengaan van verspilling, maar daarvoor zullen we wat wetten aangepast moeten worden. Vooral als je dit soort initiatieven in de Europese Unie wilt stimuleren."

Ten slotte, wat is de volgende stap? Of zijn jullie hier nog wel even zoet mee?
"We willen meer formuleringen ontwikkelen voor andere typen (zacht) tropisch fruit, zoals kiwi's en pitahaya's. Ook in groenten valt nog heel veel te winnen. De testen daarvoor zijn lopende in ons eigen lab in Leiden. Dit in de wetenschap dat we het direct kunnen inzetten in de Verenigde Staten en in de hoop dat we het in de Europese Unie uiteindelijk ook kunnen toepassen."

Victor Monster: "We willen dat het voedsel dat via de zee wordt getransporteerd, ook goed aankomt."
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden