Shutterstock

Achtergrond Duurzaamheid

Rijden op waterstof, de nieuwe trend bij bedrijven?

19 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Waterstofaangedreven vrachtwagens. Je ziet steeds vaker een persbericht voorbijkomen waarin dat het onderwerp is. Zo gaf zuivelcoöperatie FrieslandCampina afgelopen week aan een eerste waterstofaangedreven melkwagen te introduceren in de vloot. Ook Lekkerland, AB InBev en Colruyt zien de potentie. Maar, er is nog wel een grote uitdaging: de infrastructuur moet namelijk op de schop.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Afgelopen mei maakt het Duitse auto- en truckconcern Daimler bekend samen met de Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo over vier jaar te willen beginnen met de Europese massaproductie van brandstofcellen voor waterstoftrucks. Onder de naam 'cellcentric' hopen de partijen binnen drie jaar te starten met het testen van de brandstofcellen, om later dit decennium met de productie van eigen trucks op waterstof te starten. Dat tweede doen ze overigens niet samen, maar afzonderlijk van elkaar. Volgens de twee partijen zijn waterstofaangedreven vrachtwagens vooral interessant voor langere afstanden en zware ladingen. "Ze zijn cruciaal voor een CO2-vrij transport in de toekomst", zo stond in het bericht.

FrieslandCampina kiest voor waterstof
Dat laatste is iets waar FrieslandCampina ook al jaren op inzet. In het duurzaamheidsprogramma 'Nourishing a better planet' stelt de coöperatie een aantal ambitieuze doelen, waaronder om in 2050 CO2-neutraal te produceren. De CO2-uitstoot per kilometer van het transport tussen boerderijen en productielocaties heeft de zuivelcoöperatie afgelopen decennium al met 18,1% verlaagd. Het zet nu een nieuwe stap door de eerste 50-tons melkwagen op waterstof in gebruik te nemen. Dit is eveneens een stap om de broeikasgasuitstoot tegen 2030 met ruim een derde te verlagen.

 "Vijf jaar geleden is FrieslandCampina gestart met het gebruik van 'liquid natural gas (LNG)' als schonere brandstof voor de melkwagens en hebben we pompstations in heel Nederland – met succes - gestimuleerd om deze brandstof te leveren. Nu proberen we hetzelfde met waterstof mogelijk te maken in nauwe samenwerking met Hyzon en Transport Groep Noord", meldt Hans Wieleman, Manager Milk Logistics bij FrieslandCampina. De zuivelaar gebruikt groene waterstof. Kortom: er wordt een hernieuwbare bron van energie gebruikt.  

Niet de enige
FrieslandCampina is niet het enige foodconcern dat geïnteresseerd is in een gedeeltelijk transport op waterstofaangedreven trucks. Ook Lekkerland, specialist voor on-the-go consumptie, bekijkt de mogelijkheden. "Naast het feit dat waterstof ons naar een emissievrije toekomst kan brengen, biedt het veel voordelen in de transitie. Zo kan waterstof snel geïmplementeerd worden en op korte termijn al beschikbaar zijn op plaatsen waar het nodig is", schrijft John van den Berg, directeur Operations bij Lekkerland, op de eigen website. "Daarnaast verwachten wij dat waterstof-elektrische wagens op den duur goedkoper zullen zijn dan voertuigen op diesel. Het liefst zou ik vandaag alle Lekkerland-wagens op waterstof laten rijden."

Ook bierbrouwerij AB InBev en supermarktketen Colruyt willen overstappen op waterstofaangedreven trucks. Volgens beide partijen is het de toekomst. Om die transitie te versnellen, slaan ze de handen ineen. In de toekomst zullen twintig van dit soort vrachtwagens het bier van AB InBev naar de magazijnen van Colruyt brengen en later zelfs tot aan de winkel. Een uitdaging is nog wel het aantal oplaadpunten.

Uitdagingen
"Op dit moment laat alleen nog maar de infrastructuur in de regio Groningen het gebruik van melkwagens op waterstof toe, maar er wordt volop gekeken naar uitbreidingsmogelijkheden in andere delen van het land", zo meldt FrieslandCampina. En dat is voor veel bedrijven (en particulieren) de grootste uitdaging. Er zijn gewoonweg nog niet voldoende oplaadpunten.

Daimler en Volvo ondersteunen dat. Zij roepen de Europese Unie op tot een beter beleid rond de infrastructuur voor waterstofwagens. "In 2025 zouden er ongeveer driehonderd tankstations voor waterstoftrucks moeten zijn en in 2030 ongeveer duizend. Alleen dan is het commercieel haalbaar." Kortom: er is nog een lange weg te gaan, maar voor het milieu doet Brussel vrijwel alles. Dit verzoek zal uiteindelijk dus wel ingewilligd worden.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden