Shutterstock

Analyse Grondstoffen

De zon ontbreekt voor graantelers in Duitsland

20 Juni 2024 - Jurphaas Lugtenburg

Regen is niet alleen in Europa een punt van zorg. In de VS mindert de oogstkaravaan vaart door buien in Kansas. DRV heeft kleine aanpassingen gedaan in de oogstprognose voor graan in Duitsland. Door het natte weer is de ziektedruk hoog volgens het verbond van coöperaties.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het septembercontract voor tarwe op de Matif sloot gisteren €1,50 hoger op €230,50 per ton. De beurs in Chicago was gisteren gesloten vanwege de Amerikaanse feestdag Juneteenth.

Het Duitse verbond van coöperaties DRV kwam gisteren met een nieuwe opbrengstverwachting voor granen en koolzaad. DRV verwacht dat in Duitsland totaal 42 miljoen ton graan geoogst zal worden. In de vorige voorspelling van mei was de raming 41,8 miljoen ton. De opbrengst van wintertarwe - het grootste graangewas in Duitsland - wordt door DRV geraamd op 19,6 miljoen ton. De oogst zou daarmee 7,2% lager uitvallen dan vorig seizoen. De totale tarweoogst wordt geschat op 20,3 miljoen ton, oftewel 5,5% minder dan vorig seizoen. De opbrengstraming voor koolzaad is gelijk gebleven aan vorige maand, op 3,9 miljoen ton.

Fusarium
Door voldoende vocht en milde temperaturen ontwikkelen de granen zich goed. "De soms hevige regenval heeft regionaal aanzienlijke schade veroorzaakt. Dat heeft echter weinig invloed op de totale oogst", vertelt Guido Seedler, de graanspecialist van DRV in de toelichting op de cijfers. Waar het dit seizoen aan ontbreekt is zon. "De groei en daarmee zowel de kwaliteit als kwantiteit van de oogst is sterk afhankelijk van de zonuren. Dat is dit jaar lager dan voorgaande jaren", volgens Seedler. Door het vochtige weer is de ziektedruk hoog. Vooral over fusarium maakt DRV zich druk. Wordt het de komende dagen warmer en vooral droog, dan kan de oogst van wintergerst in het zuiden van Duitsland beginnen. Verder naar het noorden en oosten duurt het nog wel tot juli voor de combines los kunnen in de wintergerst.

Modderen na droogte schade
In de VS loopt de oogsttrein vertraging op door buien in delen van Kansas. Donderbuien met veel regen en hagel hebben op sommige plaatsen in de staat flink huisgehouden. "Het is ironisch dat we nu met de combines aan het modderen zijn terwijl de tarweopbrengst tegenvalt door droogte", vertelt een teler aan lokale nieuwszender KSNW. De verschillen in opbrengst zijn groot. Een vestigingsmanager van het graaninnamepunt in Central Kansas vertelt bij KSNW dat opbrengsten in zijn regio tegenvallen en dat hij hoopt de opbrengst van vorig jaar te halen. In het oosten van Kansas zijn de opbrengsten juist een stuk beter dan vorig jaar. Door een drogere herfst en voldoende regen in de lente staat de tarwe er daar veel beter op. Daar wordt wel meer melding gemaakt van hagel-, en vorstschade.

Strijd tegen elektrificatie
Belangenbehartigers van de olie- en maïsindustrie hebben elkaar gevonden in de strijd tegen de klimaatplannen van de Amerikaanse president Biden. Volgens het American Petroleum Institute (API) en The National Corn Growers Association (NCGA) wordt er veel te veel ingezet op elektrificatie van auto's en vrachtwagen. Volgens de belangengroepen veroorzaakt dat economische schade. API heeft daarom deze week een rechtszaak aangespannen tegen het federale milieuagentschap EPA. Daar heeft nu ook de NCGA zich bij aan gesloten. "De EPA probeert een one-size-fits-all-aanpak op te leggen voor het aanpakken van klimaatverandering door prioriteit te geven aan elektrische voertuigen boven andere klimaatmaatregelen zoals maïsethanol", zegt Harold Wolle voorzitter van de NCGA. Dat is in zekere zin opmerkelijk omdat de olie-industrie en maïstelers eerder nog rollebollend over straat gingen over de verplichte bijmengpercentages voor biobrandstof in benzine en diesel.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden