Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Oekraïense graanexport blijft een moeilijk thema

27 November 2023 - Jurphaas Lugtenburg

Concurrentie van graan uit het Zwarte Zeegebied wordt als een van oorzaken genoemd voor de matige stemming op de Matif. Kijken we naar de exportcijfers uit Oekraïne, dan strookt dat niet met elkaar. Rusland gebruikt graan om medestanders te werven in Afrika. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De granenmarkt is over de hele linie in mineur aan de nieuwe week begonnen. Tarwe staat tijdens schrijven (voor het sluiten van de markt) zowel op de Matif als op de CBoT circa 1% in de min. Bij soja is het verlies minder groot en blijft het beperkt tot 0,1% lager. Maïs is vooralsnog de grootste daler en staat 1,5% in het rood.

Tarwe zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Weinig vraag naar tarwe en stevige concurrentie worden door verschillende analisten genoemd als de belangrijkste oorzaken voor de matige stemming in tarwe op de Matif. De Oekraïense exportcijfers bevestigen dat laatste argument niet overigens. In de vandaag door het Oekraïense ministerie van Landbouw gepubliceerde exportcijfers staat dat er 12,7 miljoen ton graan is uitgevoerd. Vorig seizoen stond de teller 30 november op 17,6 miljoen ton. Het lopende seizoen is tot nu toe onder meer 5,8 miljoen ton tarwe, 5,9 miljoen ton maïs en 870.000 ton gerst geëxporteerd. Ter vergelijking: dat was vorig seizoen 6,7 miljoen ton tarwe, 9,3 miljoen ton maïs en 1,45 miljoen ton gerst. Deze maand tot nu toe is 3,45 miljoen ton graan uitgevoerd tegen een export vorig jaar in november van 4,35 miljoen ton.

Voedselzekerheid
Het Oekraïense ministerie heeft geen toelichting gegeven op de cijfers, maar handel- en telervertegenwoordigers noemen de blokkade van de Zwarte Zeehavens en Russische aanvallen op de havenfaciliteiten aan de Donau als grote boosdoeners. Om het transport over de Zwarte Zee vlot te trekken heeft Zelenski het plan om in beveiligde konvooien te varen. "Ik heb overeenkomsten met verschillende landen over sterke konvooien die door Oekraïners worden beheerd, maar zijn uitgerust met buitenlandse tuigage", aldus Zelenski zaterdag op een persconferentie in Kiev. Tijdens diezelfde bijeenkomst over de voedselzekerheid vroeg Zelenski overigens wel om extra luchtafweer om de nieuwe corridor veilig te houden.

Wat ook niet meehelpt om de graanexport beter op gang te krijgen is het weer. In de regio Odessa heeft Koning Winter toegeslagen met gladde wegen en andere obstakels om graan van de boerderij in de haven te krijgen. Is de haven eenmaal bereikt, dan kan de reis nog niet verder door storm op de Zwarte Zee. Het scheepvaartverkeer is daardoor deels gestremd.

Macht
Rusland haalt de banden aan met verschillende Afrikaanse naties. Voor het einde van het jaar wil Rusland met 200.000 ton graan over de brug komen, schrijft het Russische persbureau Interfax. Poetin probeert met de graanleveringen zijn economische invloed en machtsbasis te versterken en de westerse mogendheden op achterstand te zetten. De economische invloed van Rusland is overigens maar beperkt. In 2022 dreef Rusland voor circa $18 miljard handel met landen in Afrika tegen $282 miljard met China.

In de VS heeft het Witte Huis de ambitieuze plannen voor een verhoging van het verplichte bijmengpercentage in benzine in de ijskast gezet. Acht staten in de Midwest hebben vorig jaar aan de EPA verzocht het bijmengpercentage te verhogen van E10 naar E15 om de benzineprijs omlaag te krijgen na de hoge olieprijzen door de oorlog in Oekraïne. Volgens de oliemaatschappijen werkt dit averechts en marktverstorend en volgens bronnen van Reuters heeft het Witte Huis nu toegegeven aan die bezwaren. Het is vooral maïs dat in de VS gebruikt wordt voor de productie van ethanol.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden