Zahnoi Alex / Shutterstock.com

Analyse Granen en Grondstof

Graanexport blijft een zorgenkindje

21 Juli 2022 - Jurphaas Lugtenburg

De tarwenotering houdt de voorzichtig stijgende lijn die deze week is ingezet vast. Egypte hielp daarbij waarschijnlijk een bedoeld een handje. En verder blijft de export uit Oekraïne de gemoederen bezighouden. Zelfs al komt het spoedig tot een akkoord voor veilige corridors op de Zwarte Zee betekent dan niet dat schepen zonder meer kunnen varen op deze routes.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Amerikaanse en Europese tarwenoteringen zetten de afgelopen handelssessie weer een voorzichtig stapje omhoog. Op de Matif pluste het septembercontract tarwe €3 en sloot op €340 per ton. In Chicago steeg de notering met 1% naar $8.19,50 per bushel (circa €296 per ton). De maïs en soja noteringen op de CBoT verloren terrein door voor de gewassen gunstige weerberichten.

Spelers op de tarwemarkt kijken met argusogen naar wat het Egyptische staatinkoopbureau GASC aan het doen is. Egypte is één van de grootste graanimporteurs ter wereld. Eerder deze week werd bekend dat GASC een tender heeft geannuleerd vanwege veel hogere inschrijvingen dan waarop het bureau rekende. Gisteren (woensdag 20 juli) kwamen berichten naar buiten dat GASC direct zaken gedaan zou hebben met een aantal graanhandelaren. In totaal zou GASC 640.000 tarwe gekocht hebben voor levering van augustus tot en met november voor prijzen van $403 tot en met $405 per ton. Daarvan is 360.000 ton tarwe afkomstig uit Frankrijk, 220.000 ton uit Rusland, 30.000 ton uit Duitsland en 30.000 uit Litouwen. De tabellen die rond gaan zijn echter niet bevestigd door GASC of door de handelaren.

Veilige corridors
Ook de onderhandelingen over de export van tarwe uit Oekraïne zijn nog steeds gaande. De Turkse president Erdogan wil dat aan het einde van deze week de handtekeningen gezet worden onder het akkoord dat door de VN is voorgesteld.

Verzekeraars hebben aan persbureau Reuters gemeld dat mocht het later deze week daadwerkelijk tot een akkoord komen, zij niet zomaar schepen willen verzekeren voor transport over de veilige corridors. Schepen op de route moeten begeleiding krijgen van een internationale marinemacht en er moet een heldere strategie komen hoe wordt omgegaan met de mijnen die in het gebieden liggen, zo hebben verzekeraars en makelaars laten weten aan Reuters.

Om de graanexport uit Oekraïne over land verder te versnellen wil nu ook de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) bijspringen. Het bedrijf maakt vandaag bekend treincapaciteit vrij te maken voor vervoer van graan vanuit de Oekraïne naar Duitse havens. Hoeveel capaciteit precies wordt vrijgemaakt, is niet bekendgemaakt, maar het zou gaan om meerdere treinen per week die Oekraïens graan gaan laden in Roemenië en dat vervolgens door Europa transporteren.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden