Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Containerprijzen doen wéér stapje naar boven

14 Januari 2022 - Kimberly Bakker

De containerprijzen hebben deze week wederom een stapje naar boven gezet. Er is een stijging van 1,4% zichtbaar. Met name de hinder in de havens van China, als gevolg van de strenge coronaregels in het land, spelen hier een grote rol in. Voor komende weken worden geen prijsverlagingen verwacht.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijzen voor containervervoer over zee zijn opnieuw gestegen. Dat blijkt uit de indexen van Drewry en Freightos. De World Container Index van Drewry stijgt met 1,4% naar $9.544 per 40 voets container. Dit is 82% hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Freightos meldt dat de gemiddelde prijs voor transport van Azië naar de westkust van de Verenigde Staten met 16% is gestegen, tot $14.572 per container. Transport richting de oostkust is 6% duurder geworden, tot $17.476 per container. Dit komt overeen met het beeld dat Drewry schetst. Daar stegen de kosten voor transport van Shanghai naar Los Angeles of New York respectievelijk met 1% en 2%.

Wanneer van Shanghai naar Rotterdam geëxporteerd wordt, moet $14.028 per container betaald worden. Dat is een stijging van 3% in vergelijking tot afgelopen week. De tarieven op de routes Rotterdam-Shanghai en Rotterdam-New York lagen over de afgelopen week wel iets lager. Het gaat om prijsdalingen van respectievelijk 2% en 1%. Maar dit is niet voldoende om de prijsstijgingen van transport uit Azië te compenseren. Verwacht wordt dat de prijzen komende weken blijven stijgen. Nieuwe hinder in de scheepvaart ligt daaraan ten grondslag.

Scheepvaart blijft hinder ondervinden
Die 'nieuwe' hinder wordt grotendeels veroorzaakt door de strenge quarantainemaatregelen in China, waardoor er personeelstekorten ontstaan. Ook het regelmatig preventief testen van havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs zorgt voor opstoppingen. Die opstoppingen zijn onder meer zichtbaar in Shenzhen, Ningbo, Xiamen, Dalian en Tianjin. De vrachtcapaciteit daalt hierdoor fors; in Tianjin ligt die nog 'slechts' op 50% van normaal. In Shenzhen is, om verdere problemen te voorkomen, een nieuwe maatregel ingevoerd: containers worden pas drie dagen voor de geplande aankomst van schepen aangevoerd.

Veel schepen kiezen ervoor koers te zetten naar de haven van Shanghai, de grootste containerhaven ter wereld, om aan vertragingen in andere havens te ontkomen. Uiteraard levert dat ook daar steeds meer opstoppingen op. Inmiddels zijn de vaarschema's met ongeveer een week vertraagd. De gemiddelde maandelijkse 'end-to-end'-transitietijd tussen China en de Verenigde Staten is inmiddels opgelopen tot tachtig dagen. Dat is 50% langer dan in december 2020 en 85% langer dan in december 2019. Overigens is niet alleen in Azië een vertraging in de vaarschema's zichtbaar, ook voor transport vanuit de Europese Unie en de Verenigde Staten is dat het geval.

Zoals beschreven, is de verwachting vanuit zowel Drewry als Freightos dat de containerprijzen ook de komende weken blijven stijgen. Dat komt – naast havenopstoppingen – door het feit dat de meest recente vraagprognoses geen afname in volume laten zien. Daarbij zorgt de verspreiding van de omikronvariant van het coronavirus ervoor dat uitgaven aan goederen boven het pre-pandemische niveau blijven liggen. Met andere woorden: er is geen enkele mogelijkheid om de achterstand weg te werken.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden