Mihai_Andritoiu / Shutterstock.com

Nieuws Retail

Online boodschappen doen blijft trend bij Amerikanen

29 Juni 2021 - Kimberly Bakker

Een groot deel van de huishoudens in de Verenigde Staten blijft nog altijd veel boodschappen bestellen. Dat blijkt uit een enquête van van Brick Meets Click en Mercatus. Over de maand april hebben de Amerikanen 16% meer online boodschappen gedaan dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ook de herhalingsintentie ligt hoger dan een jaar terug.

Over de maand april hebben de Amerikaanse online supermarktmarkten een omzet gerealiseerd van $8,4 miljard. In de loop van de maand hebben 67,8 miljoen huishoudens gemiddeld 2,73 keer online boodschappen gedaan, blijkt uit de enquête van Brick Meets Click en Mercatus. Het is een stijging van 16% in vergelijking tot één jaar terug. Toen lag de omzet nog op $7,2 miljard. De coronacrisis heeft de groei van het online boodschappen doen versneld; nu is het – zo melden de onderzoekers – aan de ketens om de e-commerce te verbeteren. Het bezorg-/afhaalsegment behaalde een omzet van $ 6,6 miljard, goed voor meer dan 75% van de online supermarktomzet in april.

Daling in maandelijks actieve shoppers
Wel was een daling zichtbaar in het aantal maandelijks actieve gebruikers. Eén jaar geleden kochten namelijk 76,7 miljoen huishoudens online de boodschappen (-12%). Gemiddeld plaatsen zij wel meer bestellingen: 2,73 versus 2,68 bestellingen. Het aantal huishoudens dat maandelijks iets laat bezorgen is nog wel steeds stijgende. Afgelopen jaar was een groei zichtbaar van 30%. Huishoudens zijn ook steeds minder constant in het afhalen of bezorgen. In april ontving meer dan 35% van de huishoudens de bestelling op meer dan één methode. De ene keer werd het thuisbezorgd en de andere keer werd het afgehaald.

De gemiddelde bestelwaarde daalde met 6% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Een bestelwaarde maakt de enquête niet bekend. De herhalingsintentie (de waarschijnlijkheid dat een consument binnen een maand een nieuwe bestelling plaatst bij dezelfde supermarktketen) steeg in april naar 55%. Dat is 5%-punt hoger dan een jaar terug. Toch is het fors lager dan voor de coronacrisis. Degenen die toentertijd bestelden, deden dat in een bepaald ritme. Tijdens de coronacrisis zijn er veel 'eenmalige bestellingen' bijgekomen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden