De rundvleesimport van de Europese Unie is in de eerste acht maanden van 2025 aanzienlijk gestegen. Toch blijft de import lager dan op basis van de Europese krapte verwacht mocht worden. Opmerkelijk is dat de drie grote Zuid-Amerikaanse markten inmiddels meer dan de helft van de export naar de EU in handen hebben. Daarnaast valt één Afrikaans land duidelijk op.
De Europese import van rundvlees heeft in de periode tot en met augustus een duidelijke stijging laten zien ten opzichte van vorig jaar. Vergeleken met dezelfde periode in 2024 nam de import met 13% toe tot 226.364 ton. Daarmee bereikte de invoer het hoogste niveau sinds 2019. Het importvolume lag nog wel een forse 5,9% onder het niveau van dat jaar. Desalniettemin blijft het volume aanzienlijk. Ten opzichte van het tienjarig gemiddelde lag de invoer 2,4% hoger.
De hogere importen zijn een direct gevolg van de krappe Europese rundvleesmarkt. Door de schaarste en de daaropvolgende hoge prijzen was het bijzonder aantrekkelijk om rundvlees te importeren. Vooral in juli viel de import op. In die maand voerde de EU een recordhoeveelheid rundvlees in van 42.138 ton. Dat is niet verrassend, aangezien de horeca in deze periode op volle toeren draait en een groot deel van het geïmporteerde rundvlees bestemd is voor de foodservice.
Gezien de aanhoudende krapte en hoge prijzen blijft de stijging van de import relatief beperkt. Ter vergelijking: de Amerikaanse rundvleesimport steeg in de periode tot en met juni 2025 met 63,5% ten opzichte van 2022, het jaar voordat de markt daar krapper begon te worden. In de Europese Unie nam de import in dezelfde periode slechts met 15,1% toe ten opzichte van 2023, toen de markt nog ruim was. De belangrijkste verklaring voor dit verschil is dat de Europese Unie de import beperkt door stevige invoerheffingen. De tariefvrije quota zijn daarentegen beperkt. Hoewel het importeren tegen deze tarieven dit jaar incidenteel rendabel is geweest, blijft het een marginaal fenomeen.
Zuid-Amerika sterk vertegenwoordigd
De voornaamste exporteur naar de Europese Unie is en blijft het Verenigd Koninkrijk. Het land was in de eerste acht maanden van 2025 goed voor 31% van de totale export, oftewel 70.110 ton in absolute cijfers. In absolute termen steeg de export met 16,3% ten opzichte van vorig jaar. In relatieve zin nam het aandeel echter iets af: vorig jaar was het Verenigd Koninkrijk nog goed voor 33,1% van de uitvoer naar de EU.
In absolute termen nam de export van Brazilië het sterkst toe. De uitvoer steeg in de periode tot en met augustus met 8.270 ton tot 51.160 ton, een stijging van 19,3%. Daarmee is Brazilië de op een na grootste exporteur naar de Europese Unie. Daarna volgt Argentinië met een volume van 39.680 ton, een stijging van 18,6% of 6.230 ton. De sterkste groei kwam in relatieve zin vanuit Uruguay. De export vanuit dat land nam met 29,4% toe tot 30.240 ton.
Daarmee zijn de drie grote Zuid-Amerikaanse exporteurs samen goed voor meer dan de helft van de Europese invoer. Gezamenlijk hebben deze landen een aandeel van 53,6% in de totale export naar de Europese Unie. In 2024 bleef dat aandeel nog net onder de helft, met 49,9%. Vijf jaar geleden lag het gezamenlijke aandeel van deze exporteurs nog op 42,1%.
Opmerkelijk is daarnaast de sterke groei van de export uit Namibië. In de eerste acht maanden van 2025 kwam de uitvoer van dat land uit op 5.670 ton, goed voor 2,5% van de totale export naar de EU. Dat is een stijging van 47,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2024 en zelfs 212% ten opzichte van 2023. Voor die tijd waren de importen uit Namibië vrijwel nihil. Naast Namibië is er nog één Afrikaans land dat noemenswaardige volumes rundvlees naar de EU verscheept: Botswana. Het land exporteerde 2.040 ton, een daling van 28,5% ten opzichte van een jaar eerder. Toch ligt de uitvoer nog altijd aanzienlijk hoger dan in voorgaande jaren. Vergeleken met 2023 is de export uit Botswana met 299% gestegen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.