Nieuws Ondernemen

Vooral verkoopvolume speciaalzaken daalt

31 Juli 2023 - Linda van Eekeres

Winkels in voedingsmiddelen zagen op jaarbasis het verkoopvolume in juni 1,7% dalen. Vooral speciaalzaken verkochten minder. Daar was sprake van een afname van het volume van 6,9%. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Winkels in voedingsmiddelen hebben in juni 10,8% meer omzet gedraaid dan in juni 2022. Daarbij valt op dat de omzet van supermarkten 12% steeg en die van speciaalzaken een stuk minder hard, met 2,5%. De omzet van de non-food sector groeide op jaarbasis 7,1%. De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in juni 16,6% hoger dan in juni vorig jaar. 

Het verkoopvolume daalde in juni op jaarbasis 1,7% (supermarkten -1%, speciaalzaken -6,9%). De daling van het verkoopvolume, vooral bij de speciaalzaken, is al enige tijd geleden ingezet. In de coronajaren 2020 en 2021 steeg het volume bij de speciaalzaken met respectievelijk 2,6% en 2,1%. Over 2022 nam het verkoopvolume 5,7% af.

Supermarkten verkochten in 2020 4,6% meer dan een jaar eerder en zagen dat volume over 2021 min of meer stabiel blijven (-0,1%). Over 2022 werd door de supermarkten 4,6% minder verkocht. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden