Eigen foto

Nieuws Arla Foods

Retailafzet Arla krijgt klap van dure zuivel

9 Februari 2023 - Klaas van der Horst

Een massale overstap van dure bio en merkzuivel naar goedkopere huismerkproducten heeft de retailafzet van Arla vorig jaar parten gespeeld. Vooral in Noordwest-Europa. In Nederland ging het relatief gezien echter beter dan in de buurlanden. Vooral dankzij goedverkopende eiwitrijke producten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dit meldden CEO Peter Tuborgh en CFO Torben Dahl Nyholm bij de presentatie van de jaarresultaten. In de afzetmarkt zag Arla dat het door de sterk gestegen zuivelprijzen te maken kreeg met dalende verkopen in de retail, waarbij consumenten ook de duurdere producten vaker lieten liggen. Slachtoffer daarvan waren de biologische zuivel en de producten onder (Arla-)merk. In plaats daarvan kochten consumenten vaker huismerkproducten. De biologische zuivelafzet werd volgens Tuborgh het hardst getroffen, omdat dit de duurste productcategorie is. De retailverkopen in Noordwest-Europa daalden met 4,2%. Voor biologisch werden geen cijfers genoemd.

Nederland uitzondering
In de Benelux, met Nederland als grootste markt, werd evenwel nog groei gerealiseerd, zowel in geldomzet als in volume. "En dat in een dalende markt," merkte Nyholm op. Hij schrijft dit toe aan een succesvolle lijn eiwitrijke producten. De keuze van consumenten voor goedkopere zuivel werd vooral voelbaar vanaf de zomer van vorig jaar. Met de afzet van consumentenproducten buiten Europa en vooral met de afzet van ingrediënten en bulkzuivel ging het veel beter. De totale omzet van Arla steeg van €11,2 miljard naar €13,8 miljard. De winstmarge daalde van 3,0% naar 2,8%. De totale melkaanvoer daalde met 100 miljoen kilo naar 13,5 miljard kilo. Deze daling kwam evenwel vanwege een lagere aanvoer van ledenmelk, maar vanwege een geringere bijkoop.

Melkveehouders weer gangbaar
Gevolg van de dalende afzet van bio-zuivel in met name Scandinavië was dat er vooral daar ook een flink overschot is aan biomelk. In combinatie met de relatief sterker gestegen gangbare melkprijzen is er een behoorlijke groep biologische melkveehouders weer gangbaar gaan produceren. Tuborgh verzekerde evenwel dat Arla ondanks alles de grootste aanbieder van bio-zuivel is en blijft.

Op milieugebied heeft Arla grote ambities. Per 2030 wil het de CO2-uitstoot met 65% hebben teruggebracht ten opzichte van 2015. Komend najaar wordt daarom ook een aanvullend beloningssysteem gestart om melkveehouders nog emissie-armer te laten produceren. Het bedrijf als geheel ligt volgens Tuborgh evenwel goed op schema voor wat betreft emissiereductie. Hij verwacht dat het streven naar nul-emissie in 2050 ook geen negatief effect zal hebben op de melkaanvoer van ledenbedrijven, tenzij vanuit de politiek andere middelen ingezet gaan worden dan nu bekend zijn, stelde hij.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden