Shutterstock

Nieuws Trendrapport

Deze vijf trends gaan het verschil maken in food

29 November 2022 - Max van der Heijden

De Rabobank heeft de vijf trends die de komende jaren het verschil gaan maken op een rijtje gezet. Duurzaamheid, gezondheid, prijs en dienstverlening staan centraal.

Noordwest-Europese consumenten en met name Nederlandse zijn prijsbewust. Een fenomeen dat volgens de Rabobank wordt versterkt door de inflatie.

Hogere prijs voor meer gemak
Maar als het product de consument tijd kan besparen of als het op het juiste moment wordt aangeboden, doet prijs er een stuk minder toe. Want nog belangrijker dan prijs is gemak. En consumenten betalen graag een hogere prijs voor meer gemak. Voorbeelden van gemak zijn snelkookrijst en kant-en-klaar-maaltijden. 

Gemak voor consument vereist delen van data
Een andere vorm van gemak is het voorkomen van keuzestress. Dat kan volgens de Rabobank door het aanbod te beperken. Via een klein assortiment of beperkte menukaart. Dat maakt het makkelijker kiezen voor de consument en levert operationeel voordelen op. Zo kan het aanbod worden toegespits op het thema duurzaamheid. Voor consumenten is zo'n thema vaak overweldigend. Door als producent, foodservice-speler of food-retailer die vraag te beantwoorden ontstaat er volgens de Rabobank ook klantenbinding. Daarvoor is het belangrijk dat de verkoper alle data heeft over het product en moet een datagedreven aanpak centraal staan. 

Duurzaamheid als concurrentievoordeel
Duurzaamheid is populair en veel consumenten zijn zich bewust van de impact van hun consumptiegedrag op de aarde en klimaat. Toch is het vaak lastig om duurzaam te kopen. Daarom kunnen bedrijven consumenten helpen bij het maken van duurzame keuzes door die aan te bieden op basis van objectieve meetgegevens van hun eigen toeleveringsketen. Zo kan duurzaamheid in de markt worden gezet als onderscheidende factor, aldus de Rabobank.

Gezonder eten is een gedragsaanpassing
Consumenten vinden gezondheid belangrijk, weten wat de Schijf van Vijf is, maar toch eten ze niet volgens deze schijf. 80% van de producten die Nederlanders kopen staan niet in de Schijf. Gezonder eten is een gedragsvraagstuk. En de consument kan beïnvloed worden via voorlichting, subtiele stimulatie, prijsbeleid en regulering van aanbod. Het is daarvoor essentieel dat overheid, foodservice, foodretail en voedingsmiddelenproducenten met elkaar samenwerken zegt de Rabobank.

Toenemende marktmacht bij supermarkten
Zo'n 85% van wat een gemiddelde consument eet komt bij de supermarkt vandaag. De marktmacht van supermarkten heeft impact op toeleveranciers, geeft de Rabobank aan. De onderhandelingen van inkooporganisaties met voedingsproducenten en versleveranciers verlopen op het scherpst van de snede. Daarom is de industrie gedwongen kostenefficiënt. De supermarkt krijgt steeds meer concurrentie van de horeca en relatief nieuwe concepten, zoals maaltijdboxen en thuisbezorging. Dat is niet perse goed nieuws voor toeleveranciers. Deze partijen hebben namelijk niet het zelfde schaalvoordeel als supermarkten bij de inkoop. De supermarkten zetten als inkooppartij de toon, door samen te werken kunnen foodservice-organisaties dat ook doen, aldus de bank.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden