Thinglass / Shutterstock.com

Nieuws Cacao stijger

Meer producten verkocht met Fairtrade-keurmerk

5 Juli 2022 - Redactie Foodbusiness

Er zijn vorig jaar flink meer Fairtrade-producten verkocht. Dat wordt duidelijk uit het jaarverslag 2021 van Fairtrade Nederland. In totaal stegen de verkopen van producten met het Fairtrade-keurmerk met 11%. 

De grootste stijgers waren, chocolade, koude dranken, koffie en thee. Dankzij nieuwe toezeggingen van Verkade en Action steeg het cacaovolume naar bijna 24 miljoen kilo. Een stijging van 15% ten opzichte van 2020. Het koffievolume groeide met 6% naar ruim 5 miljoen kilo. Door de coronapandemie werd er een stuk minder koffie buitenshuis gedronken, maar door groeiende supermarktverkopen was er alsnog een positief resultaat. De verkopen van Fairtrade-thee groeide met 3%. Cacao, koffie en bananen zijn de meest omvangrijke Fairtrade-productcategorieën. 

Hogere premie
Dankzij de verkopen in Nederland ontvingen boeren en werknemers een Fairtrade-premie van 7,9 miljoen euro. Een lichte stijging ten opzichte van 2020. De premie is een extra geldbedrag dat betaald wordt bovenop de grondstofprijs. 

Ook wil de organisatie boeren en en werknemers een leefbaar inkomen betalen. Er is al een leefbaar inkomen referentieprijs (LIRP) voor cacao en sinds vorig jaar is er ook een voor koffie. Voor koffie uit Colombia van samenwerkingspartner Fairtrade Original krijgen de boeren een prijs gebasseerd op de LIRP. Ook is er een pilot bezig om toe te werken naar een leefbaar inkomen voor medewerkers in de thee in Sri Lanka. Het doel is om vrijwilligheid uit te bannen bij de verduurzaming van handelsketens.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden