Bij voorverpakte voedingsmiddelen is het duidelijk als er alergenen in zitten. Bij niet-voorverpakte levensmiddelen zijn horecaondernemers, ambachtelijke bedrijven en winkels verplicht consumenten over allergenen te informeren. Meer dan de helft van deze bedrijven doet dat niet goed, blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Sinds 2021 controleert de NVWA behalve op onder meer hygiëne en plaagdierbestrijding ook op allergeneninformatie. Iets meer dan de helft van de geïnspecteerde bedrijven geeft de allergeneninformatie niet op de juiste manier, bleek tijdens de inspecties. In 2021 werden in totaal 5.577 horecabedrijven, ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven gecontroleerd op naleving van de regels voor het geven van allergeneninformatie. Van de 3.196 horecabedrijven (zoals restaurants, hotels, cafetaria) voldeden er 2.088 (65%) niet aan de eisen. Bij de ambachtelijke bedrijven (zoals bakkers, ijssalons, slagers) ging het om 977 (51%) van de 1.910 bedrijven en binnen de retail (zoals supermarkt en toko) om 191 (41%) van de 471 bedrijven.
"Bij ondernemers die allergeneninformatie schriftelijk geven, ontbreekt vaak de informatie direct bij het product, bijvoorbeeld op de schapkaart. Bij ondernemers die de informatie mondeling geven, kunnen de werknemers vaak wel vertellen welk allergeen er in een product zit, maar is de informatie verder niet schriftelijk of elektronisch beschikbaar. De inspecteur kan deze informatie dus niet controleren. Ook ontbreekt vaak de melding waar consumenten meer informatie kunnen krijgen", aldus de NVWA.
De NVWA heeft 3.399 schriftelijke waarschuwingen gegeven en 591 boetes uitgedeeld.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.