Shutterstock

Nieuws Food

Welke trends moet retailer in 2021 in het oog houden?

22 Januari 2021 - Redactie Foodbusiness

De supermarktketens hebben flink moeten schakelen tijdens de coronacrisis (denk aan het maximumaantal klanten en de verplichting van winkelwagentjes), maar het levert veel ketens ook een fors hogere omzet op. Zo steeg de consumentenomzet van Jumbo met 15% en Coop realiseerde een stijging van 16%. Voor 2021 zijn de verwachtingen eveneens positief. Met welke trends kunnen de retailers rekening houden?

Zowel Jumbo als Coop realiseerde over 2020 een stevige toename van de consumentenomzet. Als gevolg van de coronacrisis worden consumenten 'gedwongen' om meer thuis te koken. Immers, bedrijfskantines en horeca zijn gesloten en thuiswerken is het nieuwe normaal geworden. Hoewel de eerste vaccinaties inmiddels toegediend zijn, verwachten experts niet dat de situatie weer volledig teruggaat naar 'het oude'. Het gemak van online bestellen en de voordelen die thuiswerken met zich meebrengt, zijn volgens hen al te ingeburgerd. Waar moeten retailers, als het gaat om het consumentengedrag, dit jaar rekening mee houden?

Online bezorgen blijft populair
Op het moment dat de Nederlanders zich daadwerkelijk realiseerden dat het menens was met het coronavirus kwam er een ware hausse op online maaltijdbezorging. Tijdsloten van supermarkten waren soms wekenlang volgeboekt en bedrijven als Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, beleven hoogtijdagen. De verwachting is dat de omzet van dit Just Eat Takeaway.com met meer dan 50% kan stijgen tot circa €2,4 miljard. Thuisbezorgd.nl zet voor het vierde kwartaal van 2020 een groei neer van 39% tot 14 miljoen orders. Kortom: 150.000 bestellingen per dag. De organisatie trapt 2021 daarnaast af met een record: 300.000 bestellingen, 30% meer dan op 1 januari 2020.

Niet alleen het bezorgen van deze maaltijden is populair gebleken, ook de online 'boodschappenbezorging' is afgelopen jaar fors gestegen. De totale omzet in deze categorie steeg naar €2,69 miljard, een groei van 49% met het jaar ervoor. Supermarktketen Jumbo zag in 2020 een groei van circa 50% in de online bezorging, tot ruim €500 miljoen. Coop noteert eenzelfde groeipercentage en zag het klantenbestand verdrievoudigen. Experts verwachten dat dit een blijvende trend is, omdat veel mensen thuis zullen blijven werken en het gemak van online boodschappen bestellen hebben ervaren. Veel retailers spelen daar al op in door ook dit jaar volop in te zetten op e-commerce.  

Meer aandacht voor gezondheid
Een andere trend die interessant is voor retailers om in 2021 in de gaten te houden, is het feit dat veel consumenten meer aandacht besteden aan hun gezondheid. Een verbetering van de weerstand was voor veel Nederlanders de mogelijkheid om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat 6 op de 10 consumenten wereldwijd hier afgelopen jaar actief mee aan de slag is gegaan. Zuivelcoöperatie FrieslandCampina is een van de grote organisaties die verwacht dat het thema 'gezondheid' ook in 2021 hoog op de agenda zal staan bij consumenten.

Een van de manieren om 'gezonder te leven' is voor veel consumenten het overstappen op een plantaardig dieet. Experts verwachten dat de verkoop van plantaardige zuivelproducten en eieren op $4,3 miljard kan uitkomen, een stijging van 6% ten opzichte van een jaar eerder. De verkoop van vleesvervangers zou tot en met september met 129% zijn toegenomen. Voor 2021 wordt ook in de 'plantaardige markt' een verdere groei verwacht. De verwachting is dan ook dat het aanbod hiervan in de supermarkten steeds verder zal toenemen.

Omzet zal weer afnemen
Een van de grootste tegenslagen dit retailers dit jaar naar verluidt moet verwerken, is het feit dat de omzetcijfers niet weer zo hoog gaan worden. Analisten verwachten dat veel ketens dit jaar maar een bescheiden plus of misschien zelfs een kleine min moeten schrijven. Immers, de extase van de eerste fase van de coronacrisis wordt naar verwachting niet meer geëvenaard. Wel geven experts aan dat retailers het begin van dit jaar nog kunnen gebruiken om de banden aan te halen met de consumenten. 2022 kan vervolgens een moeilijker jaar worden, gezien consumenten dan naar verwachting weer regelmatig buitenshuis willen eten, aldus verschillende analisten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden