Shutterstock

Nieuws Outdoor Food Trends

Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

27 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten letten steeds meer op hun gezondheid, en die trend is tijdens de coronapandemie in een stroomversnelling terechtgekomen. Behalve als het om sauzen gaat. Hoewel er steeds vaker gezondere en plantaardige sauzen op de markt worden gebracht, blijft de afzet daarvan nog ver achter op de traditionele mayonaise, satésaus en curry. Een van de redenen daarvoor is het feit dat wanneer consumenten saus toevoegen aan hun gerecht, ze op zoek zijn naar een verwenmoment. Gezondheid schuift dan naar de achtergrond.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de zomerperiode zijn sauzen in trek; barbecue- of whiskeysaus bij de barbecue, mayonaise door de salade en sweet chilisaus of mosterd als toevoeging bij het borrelplankje. Het stuwt de sausverkopen in zowel de horeca als retail omhoog, vertelt Pleun van Halm, marketingcoördinator bij Elite. "Vooral bij onze koelverse sauzen, zoals Joppie Original, Joppie Beetje Pittig en Jamballa, zien we een piek in de zomer." En hoewel je volgens de marketingcoördinator ziet dat eigenzinnige snacksauzen steeds populairder en meer gewaardeerd worden, bleek eerder al wel dat Nederlanders nog sterk vasthouden aan traditionele sauzen.

Op zoek naar een verwenmoment
Saus bij een stuk vlees, bij de frietjes of door de salade, het hoeft niet gezond. "Het gezondheidsaspect is voor veel consumenten belangrijker geworden, maar niet per se op het gebied van saus. Vooral in de fastservice niet. Consumenten zijn dan op zoek naar een verwenmoment", licht Van Halm toe. Dat is terug te zien in de cijfers bij Elite. "Binnen de fastservice zien we het aanbod van gezondere of plantaardige sauzen wel stijgen, maar de afzet daarvan blijft veelal nog ver achter bij de traditionele sauzen. Denk aan satésaus, currysaus of simpelweg mayonaise. Je ziet duidelijk dat de consument – met de keuze voor traditionele sauzen – een keuze voor écht lekker maakt."

In het vers-kanaal – bijvoorbeeld bij slagers en cateraars – is wel een ontwikkeling zichtbaar op sausgebied. "Hier zie je een trend richting meer luxe of kwaliteit. De consument kiest nog steeds voor een verwenmoment, maar is in dit segment bereid er wat meer voor te betalen. Een mooi voorbeeld daarvan is onze kruidensaus Jamballa, een licht-pittige koelverse saus op basis van romige mayonaise met een kruiden- en specerijenmix. Deze saus heeft dan ook flinke groeicijfers laten zien de afgelopen tijd."

Zelf sauzen maken
Om de inname van voedingswaarden toch nog enigszins in de hand te houden, zijn er ook steeds meer consumenten die zelf sauzen maken. Zo valt ook Van Halm op. "Wij krijgen met grote regelmaat sauzen aangeboden van consumenten of ondernemers die een receptuur hebben ontwikkeld. Vaak zijn deze sausjes échte lokale pareltjes waarmee men heel succesvol is (op bescheiden schaal). Wij juichen dat toe en moedigen ondernemers aan om dit soort lokale specialiteiten op de kaart te zetten. Maar slechts een heel enkele keer zitten er sauzen bij die ook echt geschikt zijn om te vercommercialiseren en op de markt te brengen."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden