Shutterstock Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Inside Outdoor Food Trends

Alcoholvrije cocktail net zo in trek als een Radler?

21 Juli 2021

Een terrasje op of nabij het strand gaat in de zomerperiode vaak hand in hand met het drinken van een cocktail, vooral als Nederlanders op vakantie zijn in het buiteland. Maar tegelijkertijd hebben consumenten meer aandacht voor hun gezondheid én willen ze in de zomer niet té veel kilo's aankomen. De ideale oplossing: een alcoholvrije cocktail. Oftewel: de mocktail. Is een non-alcoholische cocktail al net zo in trek als een alcoholvrij biertje?

De verkoop van alcoholvrij bier nam in Nederland afgelopen jaar met 8,5% toe. Dat betekent dat één op de veertien bieren die gedronken wordt, alcoholvrij is. De verkoop van alcoholvrij speciaalbier steeg het afgelopen jaar zelfs met 65,9%. Niet vreemd dus dat brouwers steeds meer tijd en energie steken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. Maar, als we op vakantie zijn of in het zonnetje in de tuin zitten, dan groeit de behoefte naar exotische drankjes. Oftewel: we hebben in de zomer vaker zin in een cocktail. In hoeverre kunnen cocktails de groei in alcoholvrij bijbenen?

Alcoholvrije 'slijterij'
Ondernemer Wim Boekema heeft volop vertrouwen in de markt voor alcoholvrije dranken. Hij heeft recent in Haarlem de eerste Nederlandse 'slijterij' geopend met alleen maar non-alcoholische dranken. Afgelopen mei lanceerde hij online al een alcoholvrij drankenplatform, met een uitgebreid assortiment: van bieren tot whisky's en een greep uit de vele ready-to-drink-mixjes. Toch geeft de ambitieuze ondernemer wel aan dat alcoholvrije wijn en mixdrankjes nog minder geaccepteerd zijn onder Nederlanders. Hij hoopt daar met zijn 'slijterij' verandering in te brengen.

Het lastige is het nabootsen van de smaak van alcohol, stelde Jorit Frijling, bartender en mede-eigenaar van cocktailbar Westwing, eerder al eens bij RTL Nieuws. Het is daarom volgens hem noodzakelijk om extra smaak toe te voegen aan de dranken. "Zodoende verbloem je het gemis aan alcohol iets." Een veelgebruikte techniek daarvoor is het maken van een 'shrub'. Dit is een zelfgemaakte siroop op basis van azijn, suiker en fruit. Door steeds ander fruit te gebruiken, kan eindeloos worden gevarieerd, meldt Frijling. Ook bruiswater kan toegevoegd worden. Volgens de bartender doet het drankje met een paar ijsklontjes en een partje limoen niet onder voor een gewone cocktail.

De potentie is er
Als naar de wereldmarkt gekeken wordt, dan heeft de markt voor alcoholvrije cocktails veel potentie. Analisten hebben er nog niet veel voorspellingen op losgelaten, maar verwacht wordt wel dat de markt in China komende vijf jaar met 6% toeneemt. Bacardi is optimistischer. Eerder sprak de drankenproducent al de verwachting uit dat de Noordwest-Europese markt voor alcoholvrije gedestilleerde dranken de komende drie jaar met 400% groeit, tot $500 miljoen. Dat baseert het op het feit dat in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland afgelopen periode respectievelijk 30% en 25% vaker via Google werd gezocht naar niet-alcoholische dranken.

Voor Nederland zijn geen cijfers bekend, maar volgens Boekema is er wel een doelgroep voor de non-alcoholische dranken. Denk alleen al aan de sporters, consumenten die actief bezig zijn met hun gezondheid, zwangere vrouwen en jongeren. Ook de retailers zien groeikansen. Zo neemt het aanbod van alcoholvrije gin-tonic en ginger beers in de grote supermarkten hard toe. Vooral in 'ready-to-drink'-verpakkingen. De zomer van 2021 is wellicht wat vroeg, maar over een aantal jaar zullen naar verluidt ook mocktails standaard op de kaart staan bij de bars in én buiten Nederland.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

Inside Outdoor Food Trends

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

Inside Outdoor Food Trends

Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

Nederlander blijft weinig avontuurlijk in BBQ-saus

Inside Outdoor Food Trends

Nederlander blijft weinig avontuurlijk in BBQ-saus

'IJs hoeft niet ongezond te zijn om goed te smaken'

Interview Oppo Brothers

'IJs hoeft niet ongezond te zijn om goed te smaken'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief