Albert Heijn Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Achtergrond Brood

Brood kopen bij de bakker of in de supermarkt?

16 Juni 2021

Tegenwoordig zijn de supermarkt en de bakker één. Althans, zo lijkt het als je de Albert Heijn, Jumbo of Lidl binnenstapt. Daar waar je vroeger bij de supermarkt alleen je brood kocht en heel misschien een paar Kaiser-broodjes, heb je tegenwoordig de mogelijkheid om te kiezen uit allerlei soorten broodjes. Net zoals bij de bakker op de hoek. Is dit de teleurgang voor de bakker op de hoek, of blijft er altijd toekomstperspectief bestaan?

In tijden van de coronacrisis hebben de supermarkten de leiding genomen als het gaat om de verkoop van onder meer broodsnacks en belegde broodjes. De retailers nemen die positie over van de cateraars en horecaondernemingen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum, verzameld door onderzoeksbureau GfK. Ambachtelijke bakkers staan op een vierde plaats als het gaat om de consumptie buitenshuis. Het betekent dat de supermarkt – als het gaat om brood – nu het eerste aanspreekpunt is voor de consument. Voor de zogenaamde 'in-home-consumptie' stond het al bovenaan.

Overigens is het natuurlijk niet vreemd dat de cateraars, horecaondernemingen en hotels zakken in de lijst. Door de maatregelen om de coronacrisis te beteugelen, konden zij het afgelopen jaar vrijwel geen zaken doen. Dit terwijl de supermarkt de enige plek was waar je altijd gewoon terechtkon. "Toch is voor ons wel duidelijk dat ambacht langzaamaan aan populariteit wint", stelt Jenneke van Elderen van het Nederlands Bakkerij Centrum. "En dan vooral onder de jongere consumenten."

Gemak is de grootste drijfveer
Dat de supermarkten goed presteerden het afgelopen jaar, komt ook (naast het feit dat het de enige niet-gesloten locatie was) doordat gemak steeds belangrijker wordt bij de Nederlandse consument. Tijd is immers schaars. "Dat is een groot pluspunt voor de supermarkt. Je kan namelijk al je boodschappen in één keer doen", vertelt Van Elderen. "Ook de openingstijden van de supermarkt dragen daaraan bij. Voor werkenden is de supermarkt simpelweg de beste oplossing, want daar kan je na het werk nog terecht." De bakker sluit vaak al om 17.00 of 18.00 uur.

En tenslotte draagt ook het thuisbezorgen van de meeste supermarkten bij aan de wens van gemak die de consument heeft. "Al zien we wel dat steeds meer ambachtelijke bakkerijen daar gedurende de coronacrisis in geïnvesteerd hebben. Ze hebben bijvoorbeeld koeltransport geregeld of doen aan lokale bezorging (binnen een bepaald aantal kilometers). Het kan nog beter, maar de eerste stap is nu gezet", meldt Van Elderen.

Kansen voor de ambachtelijke bakker?
Maar er zijn, zo blijkt, ook voldoende redenen om juist te kiezen voor de bakker. Het vertrouwen onder Nederlandse consumenten is hoog bij de bakker als het gaat om kwaliteit en voedselveiligheid en tijdens de coronacrisis was er natuurlijk ook nog de gunfactor richting de lokale ondernemer. "En wij verwachten dat die trend aanhoudt, ook na de coronacrisis. Consumenten hebben namelijk meer waardering gekregen voor producten dicht bij huis. En het persoonlijke klantcontact geeft ook een vertrouwd gevoel", geeft Van Elderen aan.

De ambachtelijke bakkerij is dus zeker nog niet afgeschreven, er zijn nog volop kansen als het aan Van Elderen ligt. "Om bijvoorbeeld die jongere doelgroep vast te houden, is het mijns inziens wel belangrijk om opnieuw te kijken naar het bedienen van de consument. Inzetten op bezorging en/of gemaksproducten en het verruimen van de openingstijden zijn voor de toekomst zaken om rekening mee te houden."

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Grotere bakkerij niet meer dominant in de markt

Nieuws Rusland

Grotere bakkerij niet meer dominant in de markt

Minder deegverspilling met nieuwe software

Nieuws Onprove & Silowacht

Minder deegverspilling met nieuwe software

Is duurzame supermarkt straks de standaard?

Achtergrond Retail

Is duurzame supermarkt straks de standaard?

Britse retailer ziet groei in rap tempo verdwijnen

Nieuws Retail

Britse retailer ziet groei in rap tempo verdwijnen

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief