Bulk over zee vervoeren is momenteel goedkoper dan het grootste gedeelte van dit jaar. Volgens de organisatie van scheepseigenaren Bimco blijven de prijzen ook volgend jaar onder druk staan. Verder deed Trump deze week weer een duit in het zakje wat betreft de importtarieven die hij wil invoeren, wat im- en exporteurs zenuwachtig maakt.
De Baltic Exchange voor bulkvervoer staat met 1.419 punten op het laagste punt sinds 5 november. Toen was er even een dip, maar voor 24 oktober moeten we tot 2 februari terug gaan tot bulkvervoer even duur was. In de tussentijd werden pieken bereikt tot wel bijna 2.500 punten.
Bimco (Baltic and International Maritime Council) voorspelt in een recente outlook dat de vraag naar bulkzeetransport in 2025 met 1% afneemt en in 2026 met 2,5% groeit, mits schepen weer gewoon de Rode Zee kunnen bevaren en gebruik kunnen maken van het Suezkanaal in 2025. Aangezien het aanbod van materieel sneller toeneemt, met 2,5% in 2025 en 2,6% in 2026, blijven de prijzen onder druk staan. Bimco verwacht dat het vervoer van graan tussen 2024 en 2026 met 1,5% toeneemt. Maïs blijft wel achter vanwege lagere volumes uit Oekraïne.
Containerprijzen dalen
Drewry's World Container Index voor containervervoer daalt deze week met 2% tot $3.331 per 40voets-container. Geen enkele route werd duurder, wel bleven een aantal stabiel in prijs. De containertarieven op alle lijnen vanaf China zakken, waarvan Shanghai naar Rotterdam met 2%. New York - Rotterdam laat een min van 1% zien. De grootste spottariefdaling is er voor Shanghai naar Los Angeles (-5%). Deze route heeft de laatste maand ook de grootste daling laten zien (-12%). Shanghai-Rotterdam en Shanghai-Genua steeg in een maand tijd juist met 18% en 23% door de algemene tariefsverhogingen (GRI's) van november, aldus Drewry.
Het annuleringspercentage van de geplande afvaarten blijft met 10% hoog. Drewry verwacht dat dit de komende weken nog oploopt tot 11%. Hiermee wordt geprobeerd de tarieven op niveau te houden. Ondanks dat de spottarieven wat gedaald zijn, staat de index nog steeds 141% hoger dan een jaar geleden.
Volgens dataplatform Freightos weerspiegelt het huidige prijsniveau dat verladers ladingen naar voren halen (frontloading) met het oog op mogelijke nieuwe havenstakingen in de havens aan de oost- en Golfkust na 15 januari en eventuele verhoging van de importtarieven door Trump na 20 januari.
Trump bijt zich vast in handelstarieven
Deze week heeft de aankomend president de boel nog meer op scherp gezet door aan te kondigen een importtarief van 25% te willen invoeren op import uit Canada en Mexico, tot deze landen drugs- (vooral fentanyl) en mensensmokkel weten te beteugelen. Of de soep zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend, is afwachten. Het lijkt in ieder geval onwaarschijnlijk dat tarieven meteen eind januari van kracht gaan. Freightos haalt huidige Amerikaanse wetgeving aan waarin is bepaald dat er eerst een onderzoek moet worden gedaan. Afhankelijk van de soort goederen kan het dan maanden tot een jaar duren voordat nieuwe tarieven ingevoerd kunnen worden. De kans is groot dat verladers het zekere voor het onzekere te nemen en dat de behalve uit China ook de handelsstromen uit Canada en Mexico naar de VS de komende tijd geïntensiveerd worden.