Shutterstock

Analyse Logistiek

Waterstoftrucks als aanvulling op elektrische

12 April 2024 - Linda van Eekeres

MAN gaat als eerste Europese vrachtwagenfabrikant waterstoftrucks produceren. De eerste van de 200 vrachtwagens die worden gemaakt, worden al in 2024 afgeleverd aan vier Europese landen, waaronder Nederland, maakte de producent deze week bekend. Hoewel de actieradius van waterstoftrucks een stuk hoger ligt dan bij die met een accu, zal het aantal dat op de Nederlandse wegen rijdt door de hoge kosten en nog beperkte infrastructuur voorlopig waarschijnlijk nog beperkt blijven.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

MAN blijft zich richten op elektrische trucks, maar trucks die worden aangedreven door waterstofverbrandingsmotoren zijn volgens de fabrikant 'een zeer nuttige aanvulling voor speciale toepassingen en markten, waar Nederland er een van is'. Nederland beschikt al over negentien heavy duty openbare waterstof tankstations en er wordt hard aan uitbreiding gewerkt, aldus MAN. Er zijn in Nederland 26 openbare waterstoftankstations, blijkt uit gegevens van WaterstofNet. De waterstoftrucks worden gezien als emmisievrije voertuigen.

Hoewel de overheid inzet op de infrastructuur van waterstof, zijn waterstoftrucks bij het bedrijfsleven nog niet zo populair. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks waarvoor €45 miljoen beschikbaar was, was onlangs binnen no time overtekend, net als vorig jaar. Toen bleek dat daar geen enkele aanvraag voor een waterstoftruck tussen zat. Waterstoftrucks zijn in verhouding nog erg duur. Volgens informatie van TNO kost een vrachtwagen op waterstof in vergelijking met een op diesel per kilometer ruim drie keer zoveel. Dit komt door de hoge aanschafkosten (vijf tot zes keer meer) en de hoge brandstofkosten (circa twee maal duurder dan diesel).

Waterstof heeft wel als voordeel dat de actieradius is groter dan bij elektrisch. Volgens brancheorganisatie Bovag kan de waterstoftruck 'pas na 2035, als Nederland is overgeschakeld op een waterstofeconomie' een vlucht nemen. 

Containerprijzen
De World Container Index van Drewry is afgelopen week weer iets gedaald. met 1% naar $2.795 per 40 voetcontainer.

Xeneta schrijft over het contrast tussen de prijzen voor luchtvracht van Europa naar China en andersom. Ondanks dat dit normaliter een rustige periode is, was de eerste week van april het luchtvrachttarieven met $3,94 per kilo voor vervoer van China naar Europa 76% hoger dan gemiddeld in pre-coronajaar 2019. Voor vervoer van Europa naar China liggen de prijzen met $1,59 per kilo echter slechts 5% boven het niveau van 2019.

Als belangrijkste oorzaak van de hoge luchtvrachttarieven voor vervoer van China naar Europa noemt Xeneta de Rode Zeecrisis. De betrouwbaarheid van de containerscheepvaart bevindt zich volgens de laatste gegevens op een dieptepunt wat de route China - Noord-Europa betreft vanwege de aanvallen van Houthi-rebellen, en het omvaren via Kaap de Goede Hoop door veel rederijen. Daarnaast zijn de tarieven enorm gestegen. Volgens Xeneta in maart met 115% ten opzichte van december. Ondanks dat de tarieven alweer een tijdje dalende zijn, hebben een aantal verladers besloten om vracht (deels) per vliegtuig te laten vervoeren. "Gezien de enorme volumes die bij zeevrachtvervoer betrokken zijn, is er niet veel procentuele verandering nodig om een ​​aanzienlijke impact op de luchtvrachtmarkt te hebben", aldus Xeneta.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden