MM Stock / Shutterstock.com

Achtergrond Ondernemen

Voedselgiganten investeren in vriesvak en snacks

28 Juni 2023 - Max van der Heijden

Met hete zomers in het vooruitzicht investeren voedselgiganten Mars en Unilever geld in ijs. Beide bedrijven zien ook toekomst in gezonde bevroren snacks. Ook andere foodbedrijven zien in snacken gouden bergen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Mars, eigenaar van M&M's en Snickers, wil dat de wereldwijde ijsverkopen in 2030 een omzet bereiken van $1 miljard. De afgelopen twee jaar investeerde het bedrijf $50 miljoen dollar in de fabriek in Burr Ridge in Illinois en in april opende het een ijsfabriek in China. Volgens een woordvoerder blijft het bedrijf geld steken in de Amerikaanse fabriek, waar vooral bevroren snacks van het merk Kind worden verkocht. 

Hoeveel geld Mars verdiende met de verkoop van ijs in 2022 is niet bekend, maar volgens een woordvoerder zou de ambitie van $1 miljard meer dan een verdubbeling zijn. De afgelopen vijf jaar is de wereldwijde ijsverkoop van de chocoladegigant met 42% gegroeid. Om de groeidoelen te bereiken sluit het bedrijf overnames niet uit. 

Mars focust nu op innoveren met de beroemde merken waarvan het bedrijf eigenaar is. Ook nam Mars in december Trü Fru over, een bedrijf dat onder meer bevroren snacks van fruit en chocolade maakt.

Mars is niet het enige bedrijf op overnametoer in het vriesvak. Want waar er in november nog geruchten gingen dat Unilever de ijsafdeling in de etalage ging zetten, is daar met de overname van het Amerikaanse Yasso, dat frozen yoghurt verkoopt, voorlopig een einde aangekomen. Met de overname, die in het derde kwartaal moet worden afgerond, zet Unilever de premium-strategie voor de ijsproducten door. 

Gezond ijs
Opvallend aan de overnames van Trü Fru en Yasso is dat het bedrijven zijn die producten maken die in de categorie 'verantwoord snacken' vallen. Ook Kind, dat Mars eerder overnam en waar het bedrijf veel geld in investeert, valt in de categorie gezonde snacks. Voor beiden bedrijven zijn gezonde snacks interessant. Een groeiende groep consumenten is bewuster bezig met gezondheid en legt de eisen hoger. Bovendien kan voor deze snacks een hogere prijs worden gevraagd. 

Mindful snacken
Gezond snacken is al langer een trend bij grote en kleine voedselbedrijven. Op de beurs van de Private Label Manufacturers Association (PLMA) in Amsterdam eerder dit jaar werd duidelijk dat veel bedrijven een markt zien in gezondere snacks, zoals ovenchips van groenten of chips op basis van peulvruchten.

Ook andere bedrijven zetten in op snacken, zij het niet altijd op de gezonde snacks. Voor Kellogg was een hernieuwde focus op snackproducten, zoals Pringles een reden om het bedrijf in tweeën te splitsen in Kellanova, voor onder meer de snacks, en WK Kellogg Co, voor de Noord-Amerikaanse ontbijtgranen. Kellogg meldde in februari dat de omzet uit snacks in 2022 tussen de 8% en 26% was gegroeid, afhankelijk van regio. Merken als Pringles en Cheez-Its groeiden met dubbele cijfers dat jaar. De gehele groei werd met name gedreven door de relatief ongezondere snacks. 

Mondelēz probeert zijn koekjes en chocoladerepen aan de man te brengen onder de noemer 'mindful snacken'. Het bedrijf maakte bekend dat 45% van zijn netto-inkomsten in 2022 afkomstig waren van dit soort snacks waarbij wordt gelet op portieformaat en etikettering. Met de 'Snacking Made Right'-campagne wil het bedrijf consumenten aanmoedigen om bewuster en gematigder te snacken en het schuldgevoel dat geassocieerd wordt met snacken weg te nemen. 

De maker van Milka en Oreo liet een onderzoek uitvoeren waaruit bleek dat consumenten snacken verkiezen boven het eten van een traditionele maaltijd. Ook bleven consumenten snacks kopen ondanks stijgende prijzen, bovendien zijn zij bereid meer te betalen voor duurzame snacks. Waar andere bedrijven inzetten op gezondere snacks, wil Mondelēz vooral snacken zelf aantrekkelijker en acceptabeler maken.

Suikertaks
Want snacken zelf komt steeds meer in het spotlicht te staan. Zo wil Groot-Brittannië per 2025 een wet invoeren die het in de aanbieding doen van snacks verbiedt. In dat land mogen al geen snacks meer worden verkocht bij de kassa om impulsaankopen tegen te gaan. De vraag is wel hoeveel effect maatregelen zoals een extra heffing op snacks hebben. Ondanks hogere prijzen door inflatie lagen de snackverkopen in 2022 hoger. Consumenten hechten waarde aan hun genietmomentjes en waren vaak bereid meer hiervoor te betalen, bleek uit onderzoek in Amerika.

Dit jaar blijken echter ook de snackprijzen hun toppunt te hebben bereikt. Door verdere inflatie loopt de verkoop van snacks weer terug. Iets waar bedrijven zoals Mondelēz slim op inspelen. Door het aanbieden van kleinere verantwoordere porties hopen zij de klant aan het snacken te houden. Maar eigenlijk is het gewoon krimpflatie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden